eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPoradyZmiana dostawcy energii korzystna?

Zmiana dostawcy energii korzystna?

2014-11-18 10:10

Zmiana dostawcy energii korzystna?

Dla kogo zmiana sprzedawcy energii jest korzystna? © vege - Fotolia.com

7 ostatnich lat przeobrażeń na rynku energii elektrycznej przyniosło nam wolność wyboru sprzedawcy energii i zwiększyło znaczenie klienta końcowego, czyli użytkownika energii na tym rynku. Nie jesteśmy już uzależnieni od lokalnych zakładów energetycznych, bo role sprzedawcy i dystrybutora zostały rozdzielone. Kto może skorzystać na takich zmianach?

Przeczytaj także: Zmiana dostawcy energii: Polacy nie wiedzą jak się do tego zabrać

Od początku lipca 2007 r. sprzedawcę energii może zmienić każdy, po spełnieniu kilku warunków. Wybór w tym zakresie mają klienci biznesowi i instytucjonalni (grupy taryfowe A, B, C), czyli podmioty gospodarcze, instytucje, organizacje i samorządy lokalne oraz gospodarstwa domowe (grupy taryfowe G). Na zmianę sprzedawcy według danych Urzędu Regulacji Energetyki do końca lipca 2014 r. zdecydowało się 115,4 tys. odbiorców biznesowych i instytucjonalnych oraz niemal 224 tys. klientów z grupy taryfowej G. A dokładniej, zostało zmienionych tyle umów, bo niektórzy klienci zmienili sprzedawcę już kilkakrotnie.

Pierwsza i kolejne zmiany sprzedawcy energii


Sprzedawcę energii mogą zmienić zarówno klienci, którzy posiadają umowę kompleksową na dostawę i sprzedaż energii, jak i te, które już wcześniej korzystały ze zmiany sprzedawcy. Umowa kompleksowa to taka, w której to samo przedsiębiorstwo odpowiada za zakup w naszym imieniu energii od producentów lub na rynku hurtowym (sprzedawca energii) oraz fizyczne jej dostarczenie do naszego domu lub firmy (dystrybutor).

Co ważne, z wyborem nowego sprzedawcy nie trzeba czekać do terminu zakończenia obecnie obowiązującej umowy. Nową umowę możemy podpisać z terminem obowiązywania od wybranej daty w przyszłości (najczęściej z maksymalnie 2-letnim wyprzedzeniem), np. od sierpnia 2015 roku. Są klienci, którzy teraz podpisują umowy na dostawę prądu na rok 2016.

Obecnie standardem są umowy na krótkie okresy - rok lub 2 lata (3 lata w przypadku klientów indywidualnych). O zmianie można więc pomyśleć z wyprzedzeniem. Natomiast jeśli obecna umowa była podpisana na dłuższy okres i przewiduje kary umowne za jej wcześniejsze rozwiązanie, warto przeliczyć, czy zmiana sprzedawcy, nawet przy uwzględnieniu tych kar umownych, nie będzie bardziej opłacalna niż pozostawanie przy aktualnej wysokiej stawce za prąd.

fot. vege - Fotolia.com

Dla kogo zmiana sprzedawcy energii jest korzystna?

W przypadku odbiorców indywidualnych z grupy taryfowej G, oszczędności związane ze zmianą sprzedawcy energii są raczej niewielkie.


Warunki techniczne zmiany sprzedawcy energii


Warunkiem zmiany sprzedawcy energii jest odpowiednie dostosowanie systemów pomiarowych do wymogów Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej. Koszty związane z modernizacją układu pomiarowego ponosi jego właściciel. Na niskim napięciu, gdzie właścicielem układu pomiarowego jest Operator Systemu Dystrybucyjnego, (taryfy C1X, C2X oraz G) do zmiany sprzedawcy energii wystarczą właściwie dobre chęci. W przypadku większych odbiorców biznesowych i instytucjonalnych – w grupach taryfowych na średnim i wysokim napięciu (taryfy B2X i A2X) najczęściej właścicielem układu pomiarowego jest odbiorca, zatem obowiązek dostosowania urządzeń obciąża jego budżet.

Dla kogo zmiana sprzedawcy energii jest korzystna?


Jeśli przyjrzymy się ofertom różnych sprzedawców energii, szybko dojdziemy do wniosku, że w przypadku odbiorców indywidualnych z grupy taryfowej G, oszczędności związane ze zmianą sprzedawcy energii są raczej niewielkie (zwykle kilka złotych miesięcznie). Wynika to z niewielkiego zużycia prądu i ciągle regulowanego rynku (taryfa dla klientów domowych jest zatwierdzana przez URE). O ile odbiorca nie ma specyficznych potrzeb energetycznych (np. prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu zamieszkania lub ogrzewanie elektryczne), które pozwalają dostosować taryfę do dobowego rozkładu zużycia energii, ma niewielkie pole do negocjacji ceny.

Inaczej jest w przypadku klientów biznesowych, i to nie tylko tych największych. Zmiana sprzedawcy energii jest opłacalna w zdecydowanej większości przypadków. Klienci oszczędzają od kilku do kilkudziesięciu procent, w zależności od obecnie płaconej stawki i posiadanej taryfy.

Krzysztof Czajka, Dyrektor ds. Sprzedaży

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: