Pośrednik nieruchomości: czego oczekuje rynek?
2015-05-15 00:50
Agent nieruchomości © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Biura nieruchomości bez klientów
Przeprowadzone badanie służyło poznaniu opinii Polaków na temat przedstawicieli zawodu agenta nieruchomości, ich dotychczasowych doświadczeń oraz oczekiwań. Pytania zadawane w ramach ankiety poruszały takie kwestie jak:- zadowolenie ze współpracy, o
- oczekiwania wobec oferty i agenta oraz
- bariery w korzystaniu z pomocy profesjonalisty.
Uzyskane wyniki zadają kłam obiegowej i najwyraźniej niesprawiedliwej opinii, jaką cieszą się agenci.
fot. mat. prasowe
Oczekiwania Polaków dot. oferty agentów
Profil klienta
Z badania wynika, że na usługi agentów nieruchomości decyduje się 47% Polaków (zarówno mężczyzn, jak i kobiet), z czego dwie trzecie korzystało z nich przynajmniej dwa razy. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym od 30 do 39 lat oraz od 50 do 60 lat, głównie aktywni zawodowo mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, aż 64% z osób, które korzystały z usług pośredników, współpracowały z nimi co najmniej dwa razy. Klienci najczęściej korzystali z usług specjalistów przy zakupie mieszkania (49%), sprzedaży mieszkania (31%) i przy poszukiwaniu mieszkania do wynajęcia (28% respondentów).
fot. mat. prasowe
W jakich sytuacjach Polacy korzystają z usług agentów nieruchomości
Główne zastrzeżenia wobec agentów
Jako główne powody niezadowolenia ze współpracy z pośrednikiem respondenci podali niski standard obsługi oraz brak umiejętności dostosowania się do indywidualnych ich potrzeb. Elementem budzącym niezadowolenie ankietowanych był też niski poziom wiedzy na temat rynku nieruchomości, nierzetelność oraz brak pomocy w czynnościach formalno-prawnych. Zastrzeżenia budzi także wysoki koszt współpracy z agentem.
fot. mat. prasowe
Cechy idealnego agenta nieruchomości
Czego oczekuje rynek?
Aż 61% respondentów wskazało pomoc w sporządzeniu i skompletowaniu dokumentów jako swoje główne oczekiwanie. Czynnikiem, który może zachęcić do skorzystania z usług agenta, szczególnie osoby między 25 a 39 r.ż., jest też atrakcyjna prowizja. Klienci, którzy mają już doświadczenia w kupnie lub sprzedaży nieruchomości, oczekują jej poziomu na wysokosci 1 - 2%. Ponadto, 34% respondentów zapytanych o oczekiwania wskazało na fachową wycenę.
Jak widać po wynikach badań, podstawą pracy agenta wcale nie są umiejętności sprzedażowe. Agent musi być specjalistą w swojej dziedzinie - znać rynek i regulacje prawne. Najważniejsze jednak by potrafił się wczuć w potrzeby klienta i otoczył odpowiednią opieką. Empatyczne podejście pomoże mu budować własną markę, tak bardzo dziś ważną. – komentuje Rafał Durlik z iHouse Sp. z o.o.
By podjąć współpracę ze sprawdzonym wcześniej agentem, z którego usług klienci są zadowoleni, użytkownicy Internetu mogą skorzystać z portalu iHouse.pl. Oferuje on, poza ofertami nieruchomości, wyszukiwarkę agentów uwzględniającą oceny przyznane przez klientów w obszarach takich jak: wiedza branżowa, szybkość reakcji na zapytania i zdolności negocjacyjne. Kierunek, w jakim rozwija się rynek, to dowód na to, jak ważne jest budowanie własnej marki i dbanie o swój wizerunek.
fot. mat. prasowe
Dlaczego Polacy nie korzystają z usług agentów?
Informacje o badaniu
Badanie „Czy Polacy lubią Agentów Nieruchomości” przeprowadzono we wrześniu 2014 przez niezależną agencję badawczą IPSOS na zlecenie iHouse Sp. z o.o. Badanie zrealizowano metodą CAVI (Computer Assisted Web Interviews) na reprezentatywnej pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości pró-bie Polaków, mieszkańców miast powyżej 50 tys mieszkańców w wieku od 25 do 60 lat.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)