Jak deweloperzy dbają o dane osobowe klientów?
2015-05-18 14:34
Przeczytaj także: Sharenting, czyli jak narażasz swoje dziecko na kradzież tożsamości
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2013 r. poz. 1422) usługodawca zobowiązany jest do określenia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz udostępnienia go usługobiorcy przed zawarciem umowy (na żądanie usługobiorcy – w sposób umożliwiający pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca). Należy więc przyjąć, że regulamin lub prowadzący do niego link powinny się znajdować na każdej stronie, na której istnieje możliwość rejestracji danych (subskrypcja newslettera, zamówienie oferty, itp). Warto przy tym zaznaczyć, że usługobiorca nie jest związany postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu w odpowiedni sposób udostępnione.
Wobec powyższego w tej grupie wymagań sprawdzono, czy regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną został zamieszczony na stronie internetowej oraz, dodatkowo, zbadano występowanie w nim klauzul abuzywnych (głównie łączenie zgody na przetwarzanie danych i / lub przesyłanie informacji ze zgodą na działania marketingowe lub przekazanie danych podmiotom trzecim). Sprawdzono także informacje o plikach cookies.
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną został zamieszczony na 22 z 113 przeanalizowanych stron (19%). Tylko trzy z nich w niedozwolony sposób łączyły zgody na przetwarzanie danych w różnych celach. Informację o plikach cookies zamieściło na swoich stronach 70% spośród badanych deweloperów. 87% z nich, zadbało również o dodatkowe informacje o możliwości ich zablokowania.
Eksperci ODO 24 przeanalizowali strony deweloperów pod kątem oferowanych przez nie funkcjonalności oraz świadczonych za ich pośrednictwem usług. Badane podmioty nie zostały poinformowane o prowadzonej analizie. W badaniu najlepiej wypadli: LC Corp, Bouygues Immobilien Polska i Inpro S.A.
Z przeprowadzonego badania jasno wynika, że w zakresie ochrony danych osobowych nasi deweloperzy, poza nielicznymi wyjątkami, mają jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Co prawda skupiliśmy się tylko na stronach internetowych, ale przecież rzeczywistość wirtualna z każdym rokiem staje się coraz większą częścią naszego codziennego życia. To właśnie do wirtualnego świata przenosi się walka o klienta. A klienci, na co wskazują nasze codzienne doświadczenia, są coraz bardziej świadomi swojego prawa do prywatności i mają w związku z tym coraz większe oczekiwania wobec firm, oferujących im swe produkty czy usługi. Warto więc rozważyć, czy przypadkiem brak poszanowania danych osobowych potencjalnego klienta w internecie nie przełoży się na brak zainteresowania ofertą danego dewelopera – podsumowuje Maciej Kaczmarski, prezes zarządu ODO 24.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)