Sprzedaż mieszkania w Warszawie V-VI 2017
2017-07-20 10:24
Warszawa © Prokreacja.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sprzedaż mieszkania w Warszawie III-IV 2017
Stołeczne ceny
Najnowszy raport Metrohouse dowodzi, że w czerwcu średnia cena metra kwadratowego mieszkania sprzedawanego w Warszawie przez pośredników przewyższyła 7700 zł. Dziś już wiemy, że taki stan rzeczy nie utrzymał się zbyt długo - obecna stawka to 7425 zł, a więc dokładnie tyle, ile rok wcześniej. Co istotne, średnia ta dotyczy tylko i wyłącznie mieszkań z drugiej ręki, średnie ceny na rynku pierwotnym są nieco wyższe (7625 zł).
Tym, co w istnym stopniu wpływa na poziom cen, są niewątpliwie preferencje zakupowe kupujących. I tak np. wzrost popularności niewielkich lokali (kawalerek i kompaktowych M-3) często kupowanych z myślą o późniejszym wynajmie) automatycznie przekłada się na ich wyższą cenę. Podobną sytuację obserwujemy w przypadku mieszkań o podwyższonym standardzie i apartamentów. Zwykle w koszyku transakcji takie oferty stanowią zaledwie kilka procent transakcji. Każdy większy udział takich transakcji ma wpływ na wzrost cen.
4500 zł – tyle najmniej płacono za m kw., ale jak podkreślają pośrednicy Metrohouse, w Warszawie w tej cenie nie uda się kupić mieszkania, do którego można by się wprowadzić bez nakładów na remont. Wyjątkiem mogą być lokale o większych powierzchniach położone w dzielnicach na obrzeżach miasta, gdzie zakup w granicach 5000 zł za m kw. jest możliwy. Najwyższe ceny m kw. w ostatnich miesiącach kształtowały się na poziomie 14000 zł, więc daleko tu jeszcze do cen powyżej 20000 zł za m kw., które pojawiały się niejednokrotnie w zestawieniach transakcji.
Czas sprzedaży i negocjacje cen
Maj i czerwiec nie przyniosły zmian jeśli chodzi o średni czas sprzedaży mieszkania w Warszawie. Obecnie wynosi on nadal w okolicach 3,5 miesiąca. Porównując to do sytuacji sprzed roku, jest to prawie o miesiąc lepszy rezultat. Jak zwykle kluczową rolę w procesie sprzedaży ma wystawiona cena ofertowa. Przy asekuracyjnym podejściu sprzedających (zawyżona początkowo cena, sondowanie rynku, cykliczne obniżanie ceny w oczekiwaniu na reakcję rynku) czas oczekiwania na transakcję znacznie się wydłuża. Natomiast statystyki pokazują, że sprzedający są bardziej skłonni do negocjacji. Jeżeli za punkt bazowy przyjmiemy ostatnią aktualną cenę ofertową, to zdecydowany klient może utargować średnio 2 proc. ceny. Pamiętajmy jednak, że podczas procesu sprzedaży cena była zmieniana nieraz kilkakrotnie, więc kwota, którą otrzymuje sprzedający bywa z reguły daleka od tej, która pojawia się na początku okresu sprzedaży.
fot. mat. prasowe
Średni czas sprzedaży i wartość negocjacji
Popularność dzielnic
Niekwestionowanym liderem popularności w sieci Metrohouse jest Wola, gdzie w okresie maj – czerwiec br. doszło do największej liczby transakcji. Wola przyciąga bliskością centralnych rejonów miasta. Często zdarza się, że kupując mieszkanie nabywcy są przeświadczeni, że będą mieszkać w Centrum podczas gdy administracyjnie budynki należą już do dzielnicy Wola. Klienci cenią też różnorodność oferty rynkowej, a co za tym idzie, szeroki przekrój cen. Nie bez przyczyny Wola to także teren ekspansji inwestycji deweloperskich. Drugie miejsce zajmuje Białołęka, która kusi coraz lepiej rozwiniętą infrastrukturą oraz przede wszystkim cenami, które są średnio niższe o ok. 15 proc. od średniej warszawskiej. Kolejne rejony o wysokim zainteresowaniu klientów to Mokotów i Praga Południe. Obie dzielnice tradycyjne znajdują się w czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji.
Metodologia badania
Analizie poddano ceny mieszkań z rynku wtórnego na podstawie transakcji przeprowadzonych przez brokerów Metrohouse S.A. w Warszawie. Wartość negocjacji to wyrażona procentowo różnica pomiędzy ostatnią ceną ofertową a ceną transakcyjną uzgodnioną pomiędzy stronami umowy sprzedaży. Średnią wartość negocjacji wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru. Czas sprzedaży został przedstawiony jako liczba dni ekspozycji oferty na rynku przez pośrednika od momentu zarejestrowania oferty w systemie, aż do dnia zawarcia transakcji. Średni czas sprzedaży wyraża średnia z wykluczeniem 10% skrajnych danych zbioru.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)