eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualnościIle kosztuje wynajem biura w Warszawie?

Ile kosztuje wynajem biura w Warszawie?

2017-07-20 13:46

Ile kosztuje wynajem biura w Warszawie?

Ile kosztuje wynajem biura w Warszawie? © Sergey Nivens - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ile kosztuje wynajem biura w Warszawie? Przedstawiamy pierwsze na rynku zestawienie czynszów powierzchni biurowej w stolicy, uwzględniające wszystkie klasy biurowców – A, B, C, w tym także kamienice. Uzupełnieniem są biura w formule all-inclusive.

Przeczytaj także: Biura w Warszawie tanieją

Dzielnicą ze zdecydowanie najwyższymi czynszami okazuje się oczywiście Śródmieście, a kolejne to sąsiadujące Wola i Ochota. Najtaniej jest w dzielnicach północnych i po wschodniej stronie miasta. Ważny jest przy tym fakt, że czynsz to tylko część kosztów, jakie generuje wynajem biura, a jego powierzchnia zazwyczaj jest powiększana o części wspólne budynku.

Tanio jest w każdej dzielnicy


Koszty wynajmu biura w Warszawie zaczynają się od 36 zł/mkw. na Targówku i kończą ponad dwukrotnie wyżej na 73 zł/mkw. w Śródmieściu. Na uwagę zasługują dość wysoko uplasowane w zestawieniu Żoliborz i Wilanów, które cieszą się dużym zainteresowaniem wśród firm ze względu na swój prestiżowy charakter, a na dodatek podaż biur w tych dzielnicach jest ograniczona.

Z doświadczenia specjalistów Biuro Na Miarę wynika, że nawet w centrum można znaleźć biura w cenie 30-40 zł za mkw., ale w budynkach niższej klasy lub takich, których właścicielami są np. instytucje, dla których najem powierzchni nie jest podstawową działalnością zarobkową. Niemal w każdej z dzielnic Warszawy znajdują się powierzchnie, których cena czynszu za mkw. wynosi mniej niż 35 zł.

Na drugim biegunie są nowoczesne biurowce lub odrestaurowane przez deweloperów kamienice, z czynszami zazwyczaj oferowanymi w EUR. W tego typu budynkach za wynajem biura przychodzi zapłacić nawet 28 EUR za mkw. (ok. 118 zł) w Śródmieściu, 21 EUR na bliskiej Woli (ok 92 zł) i nieco ponad 80 zł na Ochocie, Mokotowie czy Żoliborzu.

Czynsz to nie wszystko


Kierując się wyborem najbardziej optymalnej powierzchni, należy spojrzeć również na koszty eksploatacyjne budynku (często mylone z kosztami zużycia mediów), które są dodatkowo płatne przez najemcę powierzchni i wahają się w granicach 10-20 zł/mkw. w zależności od dzielnicy i budynku. Poza kosztami eksploatacyjnymi, ważnymi składnikami miesięcznego kosztu biura są zużycie mediów (prąd, klimatyzacja, woda) i parkingi. Dodatkowe usługi to sprzątanie, leasing mebli i urządzeń biurowych, łącze internetowe, i wyposażanie kuchni.

Warto przy tym mieć na uwadze, że obliczając powierzchnię biura potrzebną do pracy, czyli np. gabinety, sale konferencyjne, recepcja, itp., należy doliczyć ok. 20% powierzchni potrzebnej na korytarze. Dodatkowo powierzchnia wspólna budynku (5-15%) oraz części wspólne na piętrze (hole, toalety), które również dodają metrów przy ostatecznych obliczeniach.

fot. mat. prasowe

Mapa dzielnic Warszawy - ile kosztuje wynajem biura

Dzielnicą ze zdecydowanie najwyższymi czynszami wynajmu biur w Warszawie jest Śródmieście.


Zachęty na start


Spora konkurencja deweloperów budujących biura oraz funduszy inwestycyjnych będących właścicielami obiektów powoduje korzystną sytuację dla najemców, którzy przy długoterminowych umowach mogą liczyć nie tylko na wykończenie powierzchni pod klucz (kontrybucja na poziomie 200-600 EUR/mkw.), ale również na tzw. wakacje czynszowe sięgające od kilku do kilkunastu miesięcy zwolnienia z czynszu. W skali całego kontraktu przekłada się to na obniżkę średniego czynszu nawet o 20-25%. W przypadku mniejszych powierzchni biurowych i biur w formule all-inclusive wakacje czynszowe należą do rzadkości.

Rośnie oferta gotowych rozwiązań


Biuro Na Miarę zwraca uwagę na branże biur all-inclusive (biur serwisowanych), która w ostatnich kwartałach dynamicznie się rozwija, a najlepsze lokalizacje i centra biznesowe wypełniają się po brzegi. W tego typu powierzchniach cena biura liczy się od stanowiska pracy, a nie za mkw., i wynosi od ok. 800 zł w tańszych budynkach do nawet 1900 zł biurowcach wysokiej klasy i gabinetach z najlepszym widokiem. Razem z branżą biur all-inclusive, powstają również profesjonalne przestrzenie coworkingowe, doskonałe dla freelancerów i startupów.

Jerzy Węglarz

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: