Popyt na luksusowe apartamenty ciągle rośnie
2017-11-09 09:57
Apartament © marog-pixcells - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polacy chętnie inwestują w luksusowe apartamenty
Polskie społeczeństwo się bogaci, a jednym z symptomów tej sytuacji jest rosnący popyt na luksusowe apartamenty. I choć w skali całego rynku ich udział jest w zasadzie symboliczny, to widać jendak, że nieruchomości za co najmniej 17 tys. zł/ m2 znajdują coraz większe grono amatorów. W minionym roku wzrost sprzedaży w tym segmencie sięgnął 60% (liczony łącznie dla Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Trójmiasta i Poznania). Owocnie zapowiada się również bieżący rok - już dziś wiadomo, że w pierwszych trzech kwartałach udało się przekroczyć poziom sprzedaży z całego minionego roku.Jeżeli luksusowe apartamenty, to oczywiście i przede wszystkim Warszawa. To właśnie stolica oferuje nam najwięcej lokali mieszkalnych, które można zakwalifikować do wspomnianego kryterium cenowego. Na koniec III kwartału 2017 r. warszawskie nieruchomości stanowiły ponad 2/3 całej oferty z tego segmentu na 5 największych rynkach w Polsce. Tu też zdecydowanie wyraźniej zaznacza się podział, który w terminologii stosowanej przez REAS opisywany jest jako apartamenty (upper middle) i luksusowe apartamenty (high end).
O zakwalifikowaniu obiektu do poszczególnych segmentów decydują przede wszystkim kryteria lokalizacyjne i jakościowe (zarówno w odniesieniu do lokalu jak i budynku), zaś pomocniczą rolę w segmentacji pełni kryterium cenowe.
- W porównaniu z Europą Zachodnią, Moskwą czy przede wszystkim Stanami Zjednoczonymi, budowane przez polskich deweloperów luksusowe apartamenty są wciąż niezbyt drogie, co wynika z ceny metra kwadratowego jak i - choć trudno w to uwierzyć przeciętnemu nabywcy – niewielkiemu metrażowi oscylującemu w granicach 80 – 150 m2. Na świecie o prawdziwym wymiarze luksusu decyduje „przestrzeń” za jaką nabywca jest gotowy zapłacić. – mówi Paweł Sztejter, wiceprezes zarządu firmy doradczej REAS.
Zgodnie z wyliczeniami REAS, na pięciu analizowanych rynkach wartość sprzedaży w tym segmencie w trzech pierwszych kwartałach tego roku wyniosła 222 mln zł. Ci którzy byli gotowi nabyć mieszkanie w segmencie high-end w Warszawie musieli w zapłacić średnio 31 tys. zł/m2. Ponad 30 % tych środków wydano na zakupy na Złotej 44.
fot. mat. prasowe
Projekty apartamentowe pow. 17 tys. zł/m2
- Już drugi rok z rzędu inwestycja zrealizowana przez BBI Dewelopment i Amstar jest liderem sprzedaży. Wynika to nie tylko z unikalnego w skali rynku charakteru oferty, ale także z polityki sprzedażowej inwestora, który umiejętnie przyciąga różne grupy nabywców, głownie tych którzy myślą by faktycznie mieszkać w centrum Warszawy. – komentuje Paweł Sztejter, wiceprezes zarządu REAS.
Nabywcy, którzy nie byli w stanie pozwolić sobie na luksus z najwyższej półki, mogli w tym roku wybierać wśród znacznie szerszej oferty zwykłych apartamentów. Wśród inwestycji z segmentu upper middle, w których średnia cena ofertowa przekraczała 17 tys. zł/ m2. najlepiej sprzedającym się projektem była z kolei Mennica Residence na warszawskiej Woli.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)