eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościAktualnościZakup mieszkania od dewelopera. Czy pandemia zmieniła preferencje kupujących?

Zakup mieszkania od dewelopera. Czy pandemia zmieniła preferencje kupujących?

2020-10-15 09:24

Zakup mieszkania od dewelopera. Czy pandemia zmieniła preferencje kupujących?

O co pytamy w biurze sprzedaży? © ArTo - Fotolia.com

Zakup mieszkania jest jedną z najważniejszych decyzji, które podejmujemy w życiu. Dodatkowo wiąże się z bardzo silnymi emocjami. Nie kupujemy pustych czterech ścian, tylko nasze wyobrażenie o bezpiecznym miejscu, gdzie będziemy spędzać szczęśliwe chwile z naszymi najbliższymi i gdzie po ciężkim dniu będziemy mogli zaznać odrobiny wytchnienia. Nic więc dziwnego, że przywiązujemy dużą wagę do wyboru odpowiedniego M - pisze RynekPierwotny.pl we wstępie do materiału prezentujące wyniki jego najnowszej sondy. Tym razem środowisko deweloperskie zostało zapytanie o preferencje i wymagania formułowane przez osoby decydujące się na zakup mieszkania.

Przeczytaj także: Ceny mieszkań: ile jesteśmy w stanie wydać na zakup nowego lokalu?

Grzegorz Smoliński, Dyrektor Sprzedaży w Dom Development S.A


Na to pytanie warto odpowiedzieć na dwóch poziomach: ogólniejszym, dotyczącym postrzegania firmy oraz bardziej konkretnym, odnoszącym się do zainteresowania samą ofertą.

Jeśli chodzi o tę pierwszą perspektywę to obserwujemy, że w ostatnim czasie wzrosło znaczenie wiarygodności dewelopera i jego stabilności finansowej. Klienci zwracają również większą uwagę na bezpieczeństwo i terminowość realizacji inwestycji. Dom Development jest niekwestionowanym liderem we wszystkich tych aspektach. Dzięki bardzo komfortowej sytuacji finansowej oraz własnemu generalnemu wykonawstwu budowa naszych projektów przebiega zgodnie z planem, a odbiory mieszkań odbywają się w zakładanych terminach.

W ujęciu ofertowym natomiast widzimy, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy wzrosło zainteresowanie zakupem popularnych już wcześniej mieszkań dwu- i trzypokojowych. Klienci częściej pytają też o większy metraż. Obserwujemy, że osoby, które spędziły okres pandemii w mniejszych lokalach myślą o zwiększeniu powierzchni mieszkalnej na wypadek powtórzenia się scenariusza czasowego zamknięcia przestrzeni publicznych.

Wielu klientów nadal pracuje zdalnie, co dodatkowo motywuje ich do myślenia o powiększeniu metrażu. Rośnie również zapotrzebowanie na mieszkania posiadające ogródki, tarasy, balkony lub loggie, które oferujemy na wszystkich naszych inwestycjach. Co prawda lokale z ogródkami zawsze cieszyły się popularnością, ale w ostatnim czasie obserwujemy zwiększone zainteresowanie takimi mieszkaniami, co nie dziwi, bo tego typu rozwiązanie pozwala swobodnie spędzać czas na świeżym powietrzu.

fot. ArTo - Fotolia.com

O co pytamy w biurze sprzedaży?

RynekPierwotny.pl zapytał deweloperów o preferencje i wymagania formułowane przez osoby decydujące się na zakup mieszkania.


Nikodem Iskra, prezes zarządu Murapol SA


Jak wynika z naszych badań osoby noszące się z zamiarem zakupu mieszkania jako kluczowy aspekt najczęściej wymieniają lokalizację. Blisko 51% ankietowanych z całej Polski uznało, że to właśnie umiejscowienie inwestycji, w której będą mieszkać jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze oferty.

Klienci bardzo często zwracają uwagę również na odpowiednie proporcje między zielenią, a zabudową osiedla, co daje poczucie przestrzeni.

Z opinii respondentów wynika, że atrakcyjnie zlokalizowane osiedle musi zapewniać także komfortową i wygodną codzienność, być blisko parku i w miejscu, skąd można dojechać do Śródmieścia w 15-20 minut. Ważne też, by nieopodal inwestycji znajdowały się przystanki komunikacji miejskiej.

Z kolei w wyborze samego mieszkania istotną rolę odgrywa dziś nie tylko jego powierzchnia, a funkcjonalność i przemyślany układ. Mieszkania z naszej oferty charakteryzują się kompaktowością, co znajduje uznanie ze strony klientów. Ważne jest również to, czy do mieszkania przynależy balkon lub ogródek, dlatego wszystkie projektowane przez nas lokale posiadają taką powierzchnię dodatkową.

Przy zakupie mieszkania klienci zwracają też uwagę na nowoczesne technologie w inwestycjach, jak rozwiązania smart home. System możliwy do wdrożenia w oferowanych przez nas mieszkaniach pozwala sterować ogrzewaniem, wodą i elektryką za pomocą zarówno aplikacji mobilnej, jak i manualnego przycisku - tzw. funkcji hotelowej.

Anna Wojciechowska, dyrektor sprzedaży i marketingu ROBYG Gdańsk


W chwili obecnej, podobnie jak wcześniej, przy podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkania, klienci kierują się przede wszystkim ceną oraz lokalizacją nieruchomości. Widzimy jednak, że osoby wspomagające się kredytem, większą wagę przywiązują do dokładnego zbadania zdolności kredytowej oraz tego, by w momencie podpisywania umowy mieć pewność uzyskania kredytu za zakup lokalu.

Z kolei w przypadku klientów gotówkowych widzimy bardzo silny trend inwestycyjny w Gdańsku. Zakup mieszkania nad morzem, blisko plaży lub w centrum miasta jest inwestycją, która pozwoli zabezpieczyć oszczędności, a dodatkowo będzie generować przychód z najmu skoncentrowanego na turystach krajowych.

Zbigniew Juroszek, prezes ATAL


Polacy szukają przede wszystkim przyjaznego miejsca do życia. Nabywcy dużą uwagę przywiązują do standardu wykonania inwestycji, dostępnych udogodnień, ciekawego projektu osiedla oraz funkcjonalnych i łatwych w aranżacji układów mieszkań. Klienci coraz częściej oczekują także korzystnej oferty programów wykończeniowych.

Trendem, który obserwujemy od kilku lat, jest zainteresowanie nabywców zakupem przestronniejszych mieszkań. Wśród osób, które szukają lokalu pod własne cele mieszkaniowe, największą popularnością cieszą się „trójki” o powierzchni ok. 60-65 mkw. Natomiast klienci noszący się z zamiarem zakupu mieszkania pod wynajem zazwyczaj pytają o dwupokojowe mieszkania do 50 mkw.

Dużym zainteresowaniem cieszą się także kawalerki. Istotną rolę odgrywa cena i lokalizacja, które niezmiennie są czynnikami determinującymi decyzję o zakupie mieszkania. Największy potencjał dla nabywców mają lokale położone w centrach miast lub z dogodnym dojazdem do centrum i dostępem do infrastruktury miejskiej – za takie mieszkania są skłonni zapłacić więcej, to tendencja, którą obserwujemy we wszystkich z miast, gdzie prowadzimy działalność.

Karolina Guzik, menadżer sprzedaży w spółce mieszkaniowej Skanska


Przy zakupie mieszkania ogromne znaczenie dla klientów ma komfort, ale coraz większą wagę przywiązują do otoczenia budynku. Wpływ na to ma coraz popularniejszy aktualnie system pracy zdalnej. Więcej czasu spędzamy w domach, więc tym bardziej doceniamy wygodę mieszkań, spokojne otoczenie, piękne widoki z okna oraz bliskość natury.

Te oczekiwania świetnie wpisują się w filozofię Skanska – dobrze zaprojektowane mieszkania o dużym nasłonecznieniu, przemyślana mała architektura oraz zieleń na osiedlach, przyjazne i pełne zieleni otoczenie.

Niepewna sytuacja gospodarcza sprawia również, że częściej pojawiają się pytania o bezpieczeństwo inwestycji i terminowe oddanie do użytku. W tak niezwykłych czasach doskonale sprawdza się model biznesowy Skanska, który gwarantuje klientom pełne bezpieczeństwo. Samodzielne finansujemy własne inwestycje oraz posiadamy wewnętrznego wykonawcę w ramach Grupy Skanska. Dzięki takiej symbiozie biznesowej, funkcjonowanie spółki oraz terminy realizacji projektów są w pełni zabezpieczone.

Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska


Przy zakupie mieszkania najważniejsza niezmiennie pozostaje lokalizacja. Osoby poszukujące mieszkań na własne potrzeby w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu interesują się osiedlami położonymi w pobliżu zielonych terenów rekreacyjnych, w rejonach połączonych z centrum i innymi częściami miasta, drogami oraz siecią komunikacji miejskiej.

Widzimy to na przykładzie warszawskiej Białołęki, gdzie w otoczeniu zieleni i obiektów sportowych budujemy lub niebawem rozpoczniemy budowę osiedli Essentiel Talarowa, Alinea i Forêt, czy Bemowa, gdzie tuż przy planowanych dwóch stacjach metra wybudujemy Osiedle Lumea. Wielkim zainteresowaniem cieszy się położone koło Malty osiedle Soleil de Malta w Poznaniu.

Z kolei na malowniczych Kowalach rozpoczynamy realizację kameralnych budynków wielorodzinnych Perspective – Wille Miejskie. Inną lokalizacją – jak najbliżej centrum – zainteresowani są inwestorzy. Ta grupa klientów pyta nas o mieszkania w Grochowskiej 230 w Warszawie oraz w Centreville w samym sercu Wrocławia i Zajezdni Wrocław na klimatycznym Nadodrzu.

Oczywiście, dla wszystkich ważny jest układ i metraż, ale ostatnio zauważyliśmy, że przy wyborze mieszkania wielu klientów zwraca dużą uwagę na części wspólne. Oczekują atrakcyjnego wyglądu i wysokiego standardu ich wykonania. Odpowiadając na ich potrzeby przykładamy dużą uwagę do tego elementu, wszędzie wykonując części wspólne z materiałów wysokiej jakości i z zachowaniem wysokiego poziomu estetyki.

Kolejną ważną cechą – która nabrała znaczenia w czasie epidemii – są balkony, tarasy i ogródki. W naszym najnowszym projekcie wrocławskim, Pespective – Wille Miejskie, najlepiej sprzedają się mieszkania parterowe z ogródkami, co jest sytuacją wcześniej niespotykaną.

Następną bardzo zauważalną zmianą jest potrzeba większych mieszkań w danym typie. Kiedyś klienci pytali o 2 pokoje do 38 metrów kwadratowych lub 3 pokoje na 48-55 mkw. Teraz potrzebują 2 i 3 pomieszczeń na większej powierzchni.

Klienci pytają nie tylko o samo mieszkanie, ale także o nas – dewelopera i nasze doświadczenie. Oczekują rzetelności i terminowości – partnera godnego zaufania. Podoba im się, że my stawiamy na wysoką jakość i dążymy do tego, aby budować osiedla, które podniosą ich komfort życia.

Wojciech Duda, wiceprezes Duda Development


Nowym pytaniem, które zaczęło pojawiać się po pandemii, jest to o balkony, ogródki i loggie: widać, że jest to atut mieszkania, który stał się istotny dla wielu osób, które doświadczyły zamknięcia w domu. Kawałek własnej przestrzeni na zewnątrz, nawet jeśli będzie to niewielki balkon, zaczął być postrzegany jako duża zaleta.

Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development


Osoby decydujące się na zakup mieszkania dla siebie pytają szczegółowo o dodatkowe przestrzenie rekreacyjne - balkony, loggie, tarasy czy ogrody, które oferujemy w lokalach parterowych w wybranych lokalizacjach. Często słyszymy również pytania o halę garażową. Wiele osób przesiadło się z autobusów i tramwajów z powrotem do aut. Handlowcy zwracają też uwagę, że coraz więcej osób sprawdza, czy w hali są miejsca przeznaczone dla samochodów elektrycznych - ze stacją ładowania lub opcją instalacji takiego urządzenia, tak jak w naszej inwestycji ST_ART Piątkowo.

Dla inwestorów ważny jest oczywiście potencjał poszczególnych mieszkań na rynku najmu. Widzimy jak dużą popularnością cieszą się raporty rentowności, które na stronę ST_ART Piątkowo dostarcza nam system Ada.place.

Dla obu grup ważna jest lokalizacja i dostęp infrastruktury, szczególnie do małych osiedlowych lokali usługowych i sklepów, gdzie można kupić wszystko, co potrzebne na co dzień bez konieczności jazdy do zatłoczonych hipermarketów.

Anna Mazij-Górecka, Manager ds. marketingu REAL DEVELOPMENT GROUP sp.z o.o. sp.k


Dziś Klienci pytają o wszystko, co dotyczy procesu zakupu mieszkania. Są świetnie zorientowani, co nas bardzo cieszy. Większość Klientów doskonale wie, czego potrzebuje a podpisanie dokumentów, to zwykła formalność.

Z uwagi na zagrożenia, wynikające z obecności koronawirusa, to co Klientów najbardziej interesuje, to terminy oddawanych mieszkań. Wiemy, że to bardzo istotne, dlatego mogę powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko by harmonogramy budowy zostały nietknięte. Ponadto pożądane są informacje o finansowaniu.

Często na decyzję o zakupie mieszkania na własne potrzeby ma wpływ uruchomienie środków z kredytu, o który stara się Klient. Jeśli ten proces jest sprawny i nie napotyka przeszkód, zakup mieszkania może być dla Klientów czystą przyjemnością.

Ewa Skibińska, marketing manager Grupy BY MADE


Ze uwagi na to, że lokale w budynku Legnicka 60C są produktem typowo inwestycyjnym, dla klientów kluczowa jest lokalizacja, dlatego spółka BY MADE koncentruje się wyłącznie na najlepszych lokalizacjach w centrum miasta. Nasz budynek znajduje się tuż obok największego centrum handlowego we Wrocławiu – Magnolia Park – i w otoczeniu nowoczesnych kompleksów biznesowych m.in. Business Garden. Takie położenie gwarantuje dostęp do bardzo szerokiej gamy klientów: pracowników okolicznych firm, freelancerów, a także studentów okolicznych uczelni wyższych.

Duże znaczenie ma również położenie lokalu w samym budynku. Zwykle klienci pytają o wyższe kondygnacje. Interesuje ich projekt wnętrza. Oczekują wysokiego standardu i kompletnego wyposażenia. My im to zapewniamy. Wykańczamy mikroapartamenty pod klucz. To duża zaleta w przypadku lokali inwestycyjnych. W każdym znajduje się łazienka, strefa dzienna z miejscem do pracy i dużym łóżkiem z funkcją kanapy, podwójne miejsce do pracy i wyposażony aneks kuchenny. Mikropartamenty są klimatyzowane. Mają duże okna, które zapewniają dobre doświetlenie, czego również wymagają klienci. Za projekt wnętrza odpowiadają specjaliści od mikroapartamentów inwestycyjnych na rynku polskim – pracownia AP Szczepaniak.

W przypadku mikroapartamentów inwestycyjnych najbardziej popularne metraże to 18 – 30 mkw. W budynku Legnicka 60C przygotowujemy 129 takich lokali. To układy jedno- i dwupokojowe. W ostatnim czasie obserwujemy wzrost zainteresowania lokalami dwupokojowymi.

Bardziej doświadczeni inwestorzy pakietowi, zainteresowani kupnem kilku lub nawet kilkunastu lokali, pytają o upusty. Z kolei początkujący inwestorzy, szukający bezpiecznej lokaty kapitału przynoszącej stały zysk, zwykle kupują pojedyncze lokale. Większość inwestorów kupuje za gotówkę, ale zdarzają się także zakupy na kredyt. W takim przypadku oferujemy pomoc doradców kredytowych, a także podatkowych, ponieważ każdy kupujący może odliczyć 23% VAT.

Karolina Opach, kierownik działu sprzedaży w spółce Quelle Locum


Wydarzenia ostatnich miesięcy wpłynęły na decyzje zakupowe klientów, którzy w pierwszej kolejności decydują się na mieszkania z ogródkami oraz dużymi tarasami.

Krystian Cebulski, inwestor osiedla Enklawa Winogrady


Klientów najbardziej interesuje standard wykończenia – zarówno mieszkań, jak i części wspólnych - oraz termin oddania mieszkań. Istotnym czynnikiem jest też system płatności, który mamy bardzo elastyczny.

Patrycja Pilarczyk z biura sprzedaży Nowa Murowana 2


Klienci zwracają uwagę na wiele kwestii, jednak w przypadku mieszkań w zabudowie wielorodzinnej nasi przyszli mieszkańcy pytają najczęściej o „ewentualne” dodatkowe koszty związane z zakupem mieszkania, czy do administracji. To naturalne, ponieważ każdy nabywca planuje budżet domowy.
Przy podejmowaniu decyzji o wyborze mieszkania, ważne są także: położenie względem stron świata, oraz ogród, a finalnie też wysokość raty kredytu.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Zakup mieszkania od dewelopera. Czy pandemia zmieniła preferencje kupujących?

    narinea / 2020-10-28 07:48:42

    Akurat mi pandemia nie przeszkodziła w zakupie mieszkania os Atala ale przy wyborze mieszkania zaczełam zwracać uwagę na to czy jest duży balkon i czy jest dużo terenów zielonych wokół bo jednak przy kolejnym lockdownie dobrze byłoby mieć możliwość korzystania z takich rzeczy odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: