Wynajem biura: koszty eksploatacyjne ważniejsze niż czynsz najmu
2020-11-11 00:50
Koszty eksploatacyjne decydują o wynajmie biura © arsdigital - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wynajem biura: jak obniżyć koszty eksploatacyjne?
Wynajem biura wiąże się oczywiście z koniecznością ponoszenia opłat z tytułu czynszu najmu. To jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej. Równie istotnym, jeśli nawet nie istotniejszym elementem wydatków, są koszty eksploatacyjne. I to właśnie one coraz częściej przesądzają o wyborze danej powierzchni.Miniony rok nie przyniósł znaczących zmian w całkowitym poziomie kosztów eksploatacyjnych. Oczywiście wzrosły te składowe kosztów, które ustawowo zostały zmienione – podatek od nieruchomości, ochrona i sprzątanie. Z maksymalnej możliwej stawki podatku od nieruchomości skorzystały wszystkie główne miasta, z wyjątkiem Krakowa. Ze względu na wzrost minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej wzrosły o kilka procent koszty ochrony obiektów oraz ich sprzątania. Jeśli chodzi o media to w 2019 roku koszt był na poziomie tego z roku 2018, głównie za sprawą odgórnych regulacji prawnych” – powiedziała Magdalena Oksańska, Head of Property Management Compliance w Knight Frank i jednocześnie autorka raportu.
fot. arsdigital - Fotolia.com
Koszty eksploatacyjne decydują o wynajmie biura
Na koszty eksploatacyjne w największym stopniu wpływ nadal wywierają:
- media – 35,65% (w roku 2018 – 34,16%),
- podatki – ponad 13,31% (2018 – 13,61%),
- ochrona i recepcja – 10,99% (2018 – 11,86%) oraz
- obsługa techniczna – 11,14% (dla porównania w roku 2017 wynik ten wynosił 10,99%).
Knight Frank podkreśla przy tym, że od 2019 roku lista grup kosztów eksploatacyjnych liczy sobie nie dziewięć, ale dziesięć pozycji:
- zużycie mediów,
- obsługa techniczna,
- ochrona i recepcja,
- sprzątanie powierzchni wspólnych,
- zarządzanie nieruchomością,
- ubezpieczenie,
- podatek od nieruchomości,
- użytkowanie wieczyste,
- pozostałe usługi,
- wywóz odpadów - kategoria dodana w 2019 roku.
Zdecydowaliśmy się na to, ponieważ ostatnio w wielu miastach znacząco wzrosły koszty wywozu odpadów oraz w ostatnich latach kilka razy zmieniały się przepisy dotyczące ich odbioru. Największy problem występował w Warszawie, gdzie firmy odbierające odpady nie radziły sobie z ilością odbieranych odpadów z budynków komercyjnych. Zdarzały się sytuacje, w których odpady nie były odbierane wcale” – wyjaśnia Magdalena Oksańska.
We wrześniu 2020 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy. Obiekty komercyjne zostały zwolnione z obowiązku wnoszenia opłat za wywóz odpadów w formie podatku i oddawania ich gminom. Zarządcy i właściciele biurowców na mocy nowego prawa mogą podpisać bezpośrednio umowę z wybranym przez siebie odbiorcą.
Zmiany w przepisach dotyczących wywozu odpadów znacznie ułatwiły organizację samego procesu odbioru odpadów, jak i umożliwiły zdrową konkurencję cenową na rynku. W 2019 roku koszt wywozu odpadów w obiektach biurowych zarówno w Warszawie oraz w głównych miastach regionach wynosił 0,30 PLN na metr kwadratowy, a koszty całkowite stanowiły 1,40% wszystkich kosztów” – dodaje Magdalena Oksańska.
Zdaniem eksperta Knight Frank w chwili obecnej trudno jest prognozować jak zmienią się koszty w 2021 roku. Pewne jest, że stawki za energię elektryczną nieco spadły. Natomiast wzrostu spodziewamy się po stronie serwisów budynkowych – ochrony i sprzątania, ze względu na standardowe, coroczne wzrosty minimalnego wynagrodzenia i stawek godzinowych, jak i podatku od nieruchomości (zgodnie z obowiązującymi przepisami).
Metodologia badania
Analizując koszty i opłaty eksploatacyjne eksperci Knight Frank dysponują zarówno danymi z nieruchomości zarządzanych, jak i z innych budynków biurowych z Warszawy i miast regionalnych, które są zbierane regularnie od 2011 roku.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)