Black Friday na rynku mieszkaniowym. Rekordowy wysyp promocji
2024-11-27 11:13
Jakie promocje na rynku mieszkaniowym przygotowali deweloperzy? © Freepik
Przeczytaj także: Ceny mieszkań stanęły w miejscu, a kredyty hipoteczne najdroższe w Europie
Black Friday może się kojarzyć z zakupami spontanicznymi, jednak zjawisko sezonowych obniżek funkcjonuje także na rynku nieruchomości.Pozwala przyciągnąć uwagę tych, którzy planują zakup nowego mieszkania, ale z różnych powodów wstrzymują się z decyzją. Jedni czekają na obniżki cen, inni na korzystniejsze warunki kredytowe. Są też tacy, którzy mają problem z wyborem konkretnego mieszkania. Promocja może być czynnikiem, który przeważy szalę – wyjaśnia Marek Wielgo, ekspert portalu RynekPiewrotny.pl.Razem z nim sprawdzamy, jak sprawy wyglądają w praktyce.
Black Friday 2024. Ofert 1,5 raza więcej niż rok temu
Chłód na rynku nieruchomości (związany m.in. z przedłużającym się oczekiwaniem na decyzje w sprawie kredytu 0%) zmobilizował część deweloperów do działania. W portalu RynekPierwotny.pl doliczyliśmy się łącznie 396 ofert promocyjnych w całej Polsce wobec ogółem 1,5 tys. inwestycji mieszkaniowych.
W Warszawie firmy deweloperskie ogłaszają sprzedaż mieszkań w 223 inwestycjach, a tylko w 38 oferują promocje. Jednak we Wrocławiu w 123 inwestycjach są 43 oferty promocyjne, w Krakowie odpowiednio 129 i 31, w Łodzi 109 i 37, w Poznaniu 88 i 51, a w Gdańsku 103 i 56 – wylicza Marek Wielgo.
Różnego typu akcji marketingowych (jak dni otwarte, oferty last minute, promocje czy przeceny) w okolicach Black Friday 2024 ogłoszono o połowę więcej niż przed rokiem. Wprawdzie w samym listopadzie 2024 r. ruszyło ich tylko 66 (wobec 115 w 2023 r.), wiele z nich rozpoczęło się jednak już w październiku. W 2024 r. różnego typu promocje objęły 311 inwestycji, w analogicznym okresie roku poprzedniego było ich łącznie 204.
Promocje deweloperskie trwają już od jakiegoś czasu, a Black Friday jest tylko jedną z okazji do ich zakomunikowania – potwierdza ekspert portalu RynekPierwotny.pl. – Przynosi to pożądany przez deweloperów skutek, bo w październiku zawarli oni więcej umów z klientami niż miesiąc wcześniej – podkreśla analityk.
fot. Freepik
Jakie promocje na rynku mieszkaniowym przygotowali deweloperzy?
Od darmowych garaży po egzotyczne wakacje w pakiecie
Inwestorów, którzy kupują mieszkania, aby w nich zamieszkać, deweloperzy kuszą na różne sposoby. Do zakupu nieruchomości dorzucają egzotyczne wycieczki, vouchery na zakup sprzętu RTV i AGD czy też porady architekta wnętrz. Gdy w grę wchodzą duże metraże (a więc i odpowiednio duże kwoty), dokładają gratis miejsce garażowe albo komórkę lokatorską. Z kolei tych, którzy wstrzymują się z zakupem ze względu na wysokie oprocentowanie kredytów hipotecznych, może przekonać harmonogram płatności: 10/90, 20/80 lub 30/70.
Klient kredytowy w ten sposób oszczędza na odsetkach, natomiast gotówkowy aż do chwili odbioru mieszkania będzie obracać kapitałem albo zyska czas, by dozbierać wymaganą sumę – objaśnia Marek Wielgo. – Znaczenie ma także aspekt psychologiczny. Możliwość wpłaty 90% ceny mieszkania przy odbiorze kluczy zapewnia kupującemu poczucie bezpieczeństwa – dodaje ekspert.
Oczywiście największe znaczenie mają rabaty. W Krakowie deklarowane rabaty sięgnęły 110 tys. zł, w Warszawie i Wrocławiu 80 tys. zł Jeden z deweloperów budujących mieszkania w Gdańsku nęci upustem w wysokości 62 tys. zł, który obejmuje gotowe mieszkania trzy- i czteropokojowe w ramach „Super Oferty na Black Weeks”. Firma z Poznania przygotowała rabat 50 tys. zł. Niektórzy deweloperzy obniżają cenę metra, co pozwala swobodnie wybierać spośród lokali większych i mniejszych. Na ogół jednak promocje obejmują lokale gotowe oraz te o trudnym układzie czy mniej atrakcyjnie zlokalizowane.
Promocje także dla inwestujących w mieszkania
Co ciekawe, pod szyldem Black Week 2024 znalazły się oferty adresowane także do osób szukających nieruchomości pod wynajem.
Jeden z deweloperów zaproponował inwestorom, którzy kupią od niego mieszkania w Warszawie, Krakowie lub Wrocławiu, „obsługę najmu za 1 zł przez pierwsze sześć miesięcy”. Chodzi o wsparcie w zarządzaniu mieszkaniem, w tym znajdowanie najemców, świadczone przez wyspecjalizowaną firmę. Po pół roku taka usługa ma kosztować 10% miesięcznego czynszu. Dodatkowo najemcy otrzymują aplikację umożliwiającą dokonywanie płatności i zgłaszanie ewentualnych usterek – opisuje Marek Wielgo.
A skoro o inwestycjach mowa, zarówno nabywcom biznesowym, jak i prywatnym ekspert portalu RynekPierwotny.pl daje dwie praktyczne rady.
Aby skorzystać z wybranej promocji, na ogół wystarczy zawrzeć umowę rezerwacyjną. Opłata nie może przekroczyć 1% ceny mieszkania. Jeśli klient nie dostanie kredytu, otrzyma te pieniądze z powrotem – mówi Marek Wielgo. I dodaje: – A przede wszystkim można i trzeba negocjować cenę mieszkania, zresztą nie tylko w Black Friday.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)