eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościPoradyZakup mieszkania na rynku wtórnym krok po kroku

Zakup mieszkania na rynku wtórnym krok po kroku

2012-07-10 00:20

Zakup mieszkania na rynku wtórnym krok po kroku

Zakup mieszkania © fotodesign-jegg.de - Fotolia.com

Decydując się na zakup mieszkania, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników - jaka ma być powierzchnia mieszkania, jego lokalizacja, czy lepiej mieszkać w bloku czy w kamienicy itd. Kwestii do rozstrzygnięcia jest sporo, a dodatkowo dochodzi konieczność przebrnięcia przez szereg ważnych procedur. Tymczasem, wielu kupujących przystępuje do takiego przedsięwzięcia po raz pierwszy w życiu. Eksperci Związku Firm Doradztwa Finansowego (ZFDF) radzą więc jak bezpiecznie kupić własne M na rynku wtórnym.

Przeczytaj także: Zakup mieszkania na rynku wtórnym: o czym pamiętać?

Uważnie sprawdź mieszkanie

Przed dokonaniem ostatecznego wyboru mieszkania, dobrze jest zapoznać się z planem zagospodarowania przestrzennego okolic nieruchomości. Może się okazać, że widok z okna na piękny park za parę lat przesłonią apartamentowce albo że blok znajdować się będzie tuż przy trasie szybkiego ruchu. Warto więc sprawdzić jakie inwestycje są planowane w kolejnych latach w najbliższej okolicy.

Ekspert ZFDF radzi także zajrzeć do księgi wieczystej nieruchomości. - Gdy na przykład w jej czwartym dziale – hipotece – znajduje się zadłużenie, sprzedający będzie musiał je spłacić z pieniędzy otrzymanych ze sprzedaży. Wskazane jest także sprawdzenie, czy sprzedający widnieje jako właściciel w dziale drugim i czy nie ma innych współwłaścicieli (wówczas ich zgoda jest konieczna, aby przenieść własność nieruchomości). Jeśli mieszkanie sprzedaje pełnomocnik trzeba się zaś upewnić, że ma odpowiednio przygotowane pełnomocnictwo (koniecznie notarialne). Niemniej ważne jest też sprawdzenie działu trzeciego, gdzie mogą być wpisane inne prawa obciążające nieruchomość. Może to być na przykład dożywocie, czyli czyjeś prawo do mieszkania w mieszkaniu lub domu – radzi Bartosz Turek, Home Broker, Związek Firm Doradztwa Finansowego.

Czasem zdarza się też, że kupujący nabywają mieszkanie z zameldowanym lokatorem, który nie chce się z niego później wymeldować. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy poprosić o zaświadczenie o stanie zameldowania z urzędu gminy. Dotychczasowi mieszkańcy także powinni się wymeldować przed podpisaniem umowy z nowymi właścicielami.

fot. fotodesign-jegg.de - Fotolia.com

Zakup mieszkania

Ostateczna umowa (ale też przedwstępna) z deweloperem musi zostać podpisana w formie aktu notarialnego

Określ wartość mieszkania z rzeczoznawcą

Procedura kredytowania na rynku wtórnym nie jest tak skomplikowana jak na rynku pierwtonym. Nie trzeba np. przedstawiać tylu dokumentów co kupując mieszkanie od dewelopera. Kwota kredytu, jaką bank zechce przyznać jest jednak uzależniona między innymi od wyceny nieruchomości dokonanej przez rzeczoznawcę. – Zadaniem rzeczoznawcy jest oszacowanie wartości mieszkania – czasem odbiega ona jednak od oczekiwań sprzedającego. Powinno to być ostrzeżenie dla kupującego, czy aby na pewno nie przepłaca za nieruchomość. Nie jest jednak wykluczone, że pierwotnie bank niedoszacuje wartości mieszkania lub domu. Można wtedy prosić o drugą wycenę. Nabywca powinien otrzymać listę rzeczoznawców akceptowanych przez bank w jego placówce – tłumaczy Bartosz Turek (Home Broker, ZFDF).

Podpisz umowę kupna

Ostateczna umowa (ale też przedwstępna) z deweloperem musi zostać podpisana w formie aktu notarialnego. - Warto dokładnie sprawdzić, czy jej zapisy zgadzają z warunkami umowy wstępnej. W przeciwnym przypadku bank może nawet chcieć przeprowadzić procedurę kredytową od początku, a w mniej restrykcyjnym przypadku niezbędne będzie przygotowanie aneksu, którego koszt sporządzenia będzie trzeba pokryć. Umowa powinna zawierać informację o uiszczeniu opłaty za mieszkanie i wniosek do sądu o założenie księgi wieczystej i wpisanie do niej nowych właścicieli – mówi Bartosz Turek (Home Broker, ZFDF).

Podpisz umowę z dostawcą energii

Nowy właściciel musi też pamiętać, aby podpisać nową umowę z zakładem energetycznym (i ewentualnie gazownią). Czasem warunkiem jest uprzednie wypowiedzenie jej przez poprzedniego właściciela. Warto więc tego dopilnować.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: