  • 1. Data: 2009-07-12 20:50:59
    Temat: ALTHERMA
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    Witam Was.

    Rozważam grzanie domu Althermą firmy Daikin. Dom ma <140m kw.
    powierzchni, stąd zalecano mi pompę 8,4kW.
    Czy ktoś stosuje to rozwiązanie? Jak wygląda w rzeczywistości
    skuteczność tej pompy?
    Czy opłaca się oprócz tej pompy instalować instalację solarną - wszak
    wiosną/latem/jesienią jej sprawność powinna być b.wysoka?

    Yarecky.

  • 2. Data: 2009-07-12 21:13:31
    Temat: Re: ALTHERMA
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    yarecky wrote:
> [...]
    > Czy opłaca się oprócz tej pompy instalować instalację solarną - wszak
    > wiosną/latem/jesienią jej sprawność powinna być b.wysoka?

    Ja stosuję i montuje też :)

    w ostatnią zimię ogrzewałem pompą ciepła dom ok 120m2 z dobrym skutkiem.

    oczywiście dom im lepiej ocieplony tym sensowniejsze jest stosowanie
    althermy.

    drugie oczywiście to ogrzewanie podłogowe (tylko)

    imho dodawanie solara do Althermy mija sie lekko z celem bo altherma w
    okresie ciepłym daje bardzo wysoki COP.

    warto sie zastanowić nad funkcją produkcji wody lodowej i klimatyzacji która
    jest dostępna w niewielkiej różnicy do althermy tylko grzejącej. Ja jeszcze
    tego nie zamontowałem do końca ale prawdopodobnie to uruchomię.

    Jestem z Krakowa jakby co :)

  • 3. Data: 2009-07-12 21:17:17
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    Marek Dyjor pisze:

> [...]
    > która jest dostępna w niewielkiej różnicy do althermy tylko grzejącej.
    > Ja jeszcze tego nie zamontowałem do końca ale prawdopodobnie to uruchomię.

    Witam.
    Jakie ma "spalanie" w zimie ta pompa dla Twojego domu?
    Ile obecnie kosztuje wersja 8kW z montażem?

    Y.

  • 4. Data: 2009-07-12 21:24:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    yarecky wrote:

    > Witam.
    > Jakie ma "spalanie" w zimie ta pompa dla Twojego domu?
    > Ile obecnie kosztuje wersja 8kW z montażem?

    tak z ręki ci nie odpiszę, musze sobie sprawdzić w materiałach.

  • 5. Data: 2009-07-13 06:37:54
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > tak z ręki ci nie odpiszę, musze sobie sprawdzić w materiałach.

    Poczekam :)

    Y.

  • 6. Data: 2009-07-13 07:44:42
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Czy ktoś stosuje to rozwiązanie? Jak wygląda w rzeczywistości
    > skuteczność tej pompy?

    Skutecznosc pompy IMHO zalezy (niemal) wylacznie od dolnego
    zrodla ciepla. Jezeli masz dobre zrodlo, to pompa sie sprawdzi.
    Dobre, to znaczy jakas woda (staw, studnia, wody podskórne,
    jakieś zrodlo wody), ew. grunt glinoiasto-piaszczysty, przepuszczalny)

    Napisz cos na ten temat.

    pozdrawiam
    pluton

  • 7. Data: 2009-07-13 07:50:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    pluton wrote:

> [...]
    > Dobre, to znaczy jakas woda (staw, studnia, wody podskórne,
    > jakieś zrodlo wody), ew. grunt glinoiasto-piaszczysty, przepuszczalny)

    Altherma to pompa powietrze-woda, jej sprawność zalezy od temperatury i
    wilgotności powietrzna zewnętrznego.

    Wadą jest spadek COP wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej oraz stosunkow
    niska maksymalna temperatura maksymalna na wyjściu (bez grzałki elektrycznej
    ok 55 st).

    Zaletą jest łatwość montażu, brak inwestycji w żródło dolne, możliwość
    integracji w jednym systemie klimatyzaci opartej o wodę lodową, stosunkow
    niska cena jak na urządzenie od uznanego światowego producenta. Pompy ciepła
    klasyczne :) od uznanych producentów są sporo droższe.

  • 8. Data: 2009-07-13 08:00:26
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Altherma to pompa powietrze-woda, jej sprawność zalezy od temperatury i
    > wilgotności powietrzna zewnętrznego.

    W takim razie wydaje mi sie, ze zima to kompletnie nie zadziala.
    Wymiennik ciepla blyskawicznie sie oblodzi i jego wydajnosc
    spadnie do zera, jako ze wspolczynnik przewodniosci cieplnej
    lodu jest dużo niższy niż stali, nie mówiąc o Al czy Cu).

    pozdrawiam
    pluton

  • 9. Data: 2009-07-13 08:06:55
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    pluton wrote:

> [...]
    > spadnie do zera, jako ze wspolczynnik przewodniosci cieplnej
    > lodu jest dużo niższy niż stali, nie mówiąc o Al czy Cu).

    masz rację, Wydaje ci się :)

    w zimie też działa do -20 st :) ale wymiennik sie oszrania i konieczny jest
    proces odszraniania, który zmniejsza COP pompy.

  • 10. Data: 2009-07-13 18:19:06
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    yarecky wrote:

    > Poczekam :)

    ten mail to jest żywy czy martwy... bo poczta chyab nie dotarła