  • 1. Data: 2010-10-25 18:32:51
    Temat: Długośc okapu dachu
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Witam,

    Ile można wysunąć krokiew poza murłatę aby sie nie wyginała zbyt mocno pod
    obciażeniem i na skutek schnięcia itp.
    Wiem ze z tym schnięciem to trudno przewidzieć i powinno się robić z drewna
    suchego, ale teraz mam jakie mam (drewno zcięte jakies 3 miesiące temu)
    i musze zdecydować.
    Ogólnie podoba mi sie duzy okap tj w poziomie przed ociepleniem mam 105 cm
    od końca krokwi do muru.
    nachylenie dachu to koło 44 stopni czyli po długości to +- 1,4 metra poza
    murłate.
    Krokiew jest docięta na wymiar, ale moge jeszcze ją obciąć i skorygować na
    rozstawie dachówek o około 10cm lub o cała dachówkę tj około 30cm.
    Dodac moge że krokiew ma przekrój 20x8cm i będę kryłdachówką ceramiczną, od
    dołu nabitka równolegle do krokwi.
    Poza ugięciem obawiam się też "pofalowania krokwii" tj jedna pójdzie w górę
    druga w dół.
    Człowiek który będzie krył dach, proponuje nabicie solidnej deski czołowej z
    tego co pamiętam to około 3cm grubości.
    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2010-10-25 19:18:26
    Temat: Re: Długośc okapu dachu
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik KS napisał:

> [...]
    > rozstawie dachówek o około 10cm lub o cała dachówkę tj około 30cm.
    > Dodac moge że krokiew ma przekrój 20x8cm i będę kryłdachówką ceramiczną, od

    Chodzi Ci o podbitkę...?
    Ja mam boazerię nabitą NA krokwie od góry i tak jest wykończony okap.
    Boazeria jest prostopadle do krokwi.

    Przypilnuj, żeby cieśle zrobili dokładne i głębokie zaciosy - tak na ok
    1/3 grubości krokwi. Wtedy wszystko będzie stało stabilnie. Jak będą
    byle jakie i za płytkie, to może być różnie.

    Co do wystawania o ok metr poza obrys budynku, to u mnie właśnie tak
    jest - dach ma nachylenie 42 st i póki co nic się nie dzieje, a krokwie
    są cieńsze, bo 16 x 8 cm. Też dach kryty dachówką ceramiczną, ale z
    pełnym deskowaniem.

    > Poza ugięciem obawiam się też "pofalowania krokwii" tj jedna pójdzie w górę
    > druga w dół.

    Jak wszystko równomiernie będzie obciążone, to nie sądzę, żeby coś się
    odkształcało nieregularnie... :-) Poza tym przy tych grubościach krokwi
    nie masz się co obawiać, chyba że kryjesz karpiówką... :-), ale i wtedy
    powinno wytrzymać.

    > Człowiek który będzie krył dach, proponuje nabicie solidnej deski czołowej z
    > tego co pamiętam to około 3cm grubości.

    Koszt samej deski grubszej w stosunku do cieńszej niewielki, a grubsza
    solidniejsza. Dodatkowo dobrze tę deskę czołową okuć blachą - nie będzie
    tak narażona na czynniki atmosferyczne.

    pozdr
    robercik-us

  • 3. Data: 2010-10-25 20:10:38
    Od: "ArturZ" <a...@g...pl>

    zwroc uwage czy taki okap nie bedzie zacienial Ci pomieszczen,jednak zyjemy
    w Polsce gdzie jesien trwa 8 miesiecy ;),nie lekcewaz odrobin slonca z
    poludniowej strony - nieocenione dogrzanie i swiatlo !!
    pzdr

    ps moja tesciowa zrobila taki okap i teraz pali swiatlo w dzien bo w salonie
    nie da sie czytac gazety...

  • 4. Data: 2010-10-25 21:45:26
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ArturZ" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    > zwroc uwage czy taki okap nie bedzie zacienial Ci pomieszczen,jednak
    > zyjemy w Polsce gdzie jesien trwa 8 miesiecy ;),nie lekcewaz odrobin
    > slonca z poludniowej strony - nieocenione dogrzanie i swiatlo !!

    niby tak ale od jesieni słonce świeci tak nisko ze taki okap nie powienien
    go przesłaniać. A przesłoni latem gdy słonca jest za duzo.

    b.

  • 5. Data: 2010-10-26 04:45:04
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    > Chodzi Ci o podbitkę...?
    > Ja mam boazerię nabitą NA krokwie od góry i tak jest wykończony okap.
    > Boazeria jest prostopadle do krokwi.

    Ok. Pisząc równolegle miałem na mysli kierunek tj. że nie bedzie to tzw
    skrzynka tylko podbitka nabita na krokwiach, a deski bozerii oczywiście
    prostopadle do kierunku krokwii.

    > Przypilnuj, żeby cieśle zrobili dokładne i głębokie zaciosy - tak na ok
    > 1/3 grubości krokwi. Wtedy wszystko będzie stało stabilnie. Jak będą byle
    > jakie i za płytkie, to może być różnie.

    Konstrukcja juz stoi, zaciosy maja około 5cm (długość górnej płaszczyzny
    spoczynku krokwii na murłacie)

> [...]

    > odkształcało nieregularnie... :-) Poza tym przy tych grubościach krokwi
    > nie masz się co obawiać, chyba że kryjesz karpiówką... :-), ale i wtedy

    A jakie miałeś drewno? tj jak suche? I jaki rozstaw krokwi. U mnie jest 90cm
    miedzy osiami.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 6. Data: 2010-10-26 16:51:27
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik KS napisał:

    > Ok. Pisząc równolegle miałem na mysli kierunek tj. że nie bedzie to tzw
    > skrzynka tylko podbitka nabita na krokwiach, a deski bozerii oczywiście
    > prostopadle do kierunku krokwii.

    Nie wiem, czy to poprawna nazwa, ale ja mówię na to nadbitka :-). Fajnie
    wygląda.

    > A jakie miałeś drewno? tj jak suche? I jaki rozstaw krokwi. U mnie jest 90cm
    > miedzy osiami.

    drewno było z tzw ubiegłorocznego jesiennego wyrębu - we wrześniu 2009,
    a na dach trafiło w maju 2010. Sezonowało się w tartaku. Może i za
    krótko, ale nie trafiło do mnie prosto z lasu :-) Majster ocenił je na
    bardzo ładne.

    pozdr
    robercik-us

  • 7. Data: 2010-10-26 17:26:49