  • 1. Data: 2011-10-15 08:43:14
    Temat: Dobor mocy grzejnikow
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Witam

    Z jednej strony mamy prosty wzor 70W/m2. Z drugiej kombajn ozc - szkoda mi
    zycia na to. Jest cos pomiedzy? Np. wpisujemy powierzchnie, kubature,
    powierzchnie okien, ile jakiej izolacji i z grubsza dobiera nam moc
    grzejnikow.

    Pytanie: dwie wersje dla jednego pomieszczenia:
    1) grzejnik dobrze dobrany, termostat ustawiony prawie na max, grzejnik
    pracuje z moca prawie max.
    2) grzejnik przewymiarowany (zapewne w moim przypadku). Grzejnik nie pracuje
    na max, termostat skrecony. Sa jakies minusy np. dla pieca co?

    Pytanie 2: niedawno byla tu mowa o kotlach weglowych. Ze zawsze powinny
    pracowac ze stala temperatura, jak na zewnatrz jest -20 i +5. Jak wtedy
    poprawnie regulowac temperature w pomieszczeniach?

    --
    Pozdrawiam i dziekuje za pomoc.
    Z.

  • 2. Data: 2011-10-15 09:30:50
    Temat: Re: Dobor mocy grzejnikow
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ATZ Rzeszow napisał:

    > Pytanie 2: niedawno byla tu mowa o kotlach weglowych. Ze zawsze powinny
    > pracowac ze stala temperatura, jak na zewnatrz jest -20 i +5. Jak wtedy
    > poprawnie regulowac temperature w pomieszczeniach?

    Najlepiej na grzejnikach założyć zawory termostatyczne i one same
    wyregulują.
    Sprawdza się :-)
    Tylko wtedy trzeba pamiętać, żeby jeden grzejnik był na maxa otwarty -
    np drabinka w łazience, żeby pompa nie miała zbyt dużych oporów w razie
    zamknięcia wszystkich grzejników.

    Na kotle może być zawsze ta sama temp - u mnie jest teraz ustawiona 62
    stC - bez względu na to , czy jest to lato i grzejemy tylko CWU, czy
    zima i -25 stC. Chyba, że kocioł ma niedobory mocy, to w ostre mrozy się
    podnosi temperaturę zadaną. Jak jest trochę przewymiarowany, to nie
    trzeba tego robić i daje radę.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 3. Data: 2011-10-15 11:19:29
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:j7bh5i$h55$1@inews.gazeta.pl...
    > zycia na to. Jest cos pomiedzy? Np. wpisujemy powierzchnie, kubature,
    > powierzchnie okien, ile jakiej izolacji i z grubsza dobiera nam moc
    > grzejnikow.

    dla prostego budynku http://lotniczefotki.pl/obliczstraty.xls
    Ja przez ozc tez sie nie przebiłem, moze kiedys...

    b.

  • 4. Data: 2011-10-15 11:28:25
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > bez względu na to , czy jest to lato i grzejemy tylko CWU, czy zima i -25

    a masz zawor czterodrozny przy kotle? Temp. pomieszczen regulowana jest za
    pomoca otwarcia/zamkniecia termostatow + praca zaworu? Z ciekawosci w jaki
    sposob zadajesz temp. na kotle (nadmuch, lancuszek, inny)?

    --
    pozdr Z.

  • 5. Data: 2011-10-15 11:42:50
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > za pomoca otwarcia/zamkniecia termostatow + praca zaworu? Z ciekawosci w
    > jaki sposob zadajesz temp. na kotle (nadmuch, lancuszek, inny)?

    Nie... mam zawór trójdrogowy, ale na obwodzie podłogówki.
    Można niby sterować zaworem czterodrogowym, ale wtedy nie da się
    sterować temperaturą w każdym pomieszczeniu z osobna.

    Ja mam wymiennik płytowy i na sztywno za wymiennikiem są podpięte
    grzejniki z zaworami termostatycznymi, a przez zawór mieszający 3d -
    podłogówka.

    Temperatury na kotle pilnuje sterownik kotła. Zwyczajnie do momentu
    osiągnięcia temp zadanej włączona jest dmuchawa i podajnik, który w
    ustalonych cyklach podaje opał na retortę, jak temp zadana zostaje
    osiągnięta, kocioł przechodzi w stan podtrzymania żaru - co jakiś czas
    podanie opału i przedmuch. Ten z kolei stan trwa do momentu spadku temp
    na kotle o zadaną histerezę - np 2 stC i zaczyna się od nowa :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 6. Data: 2011-10-15 17:45:07
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

> [...]
    > pracowac ze stala temperatura, jak na zewnatrz jest -20 i +5. Jak wtedy
    > poprawnie regulowac temperature w pomieszczeniach?

    a projektu to nie ma??

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 7. Data: 2011-10-15 19:01:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ATZ Rzeszow wrote:
    > Witam
    >
    > Z jednej strony mamy prosty wzor 70W/m2.
    dla nowoczesnych budynków można zejść do 60W/m2 albo nawet do 55 :)

  • 8. Data: 2011-10-17 14:37:47
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:j7bh5i$h55$1@inews.gazeta.pl...

    > Z jednej strony mamy prosty wzor 70W/m2. Z drugiej kombajn ozc - szkoda mi
    > zycia na to. Jest cos pomiedzy?
    /ciach/

    Ok, to moze tak:
    Obliczylem w excelu zapotrzebowanie mojego domu na cieplo. Tzn ile kWh energii
    potrzeba w ciagu 24h, aby utrzymac roznice temperatur 25 st. Uzwglednilem
    powierzchnie S i rodzaje przegrod(okna, styro).

    Wzor E = t * U * S * deltaT

    Dostalem konkretne liczby dla poszczegolnych pomieszczen. Np. salon
    22kWh/dobe, sypialnia 8, itp. Dla calosci domu wychodzi ok 100kWh/dobe. Jest
    to realne? Nie uwzgledniam mostkow, strat wentylacji. Jak na tej podstawie
    dobrac grzejniki? Wiem, ze sposob b. ulomny, ale lepszy od tych durnych
    kalkulatorow www.

    --
    pozdr Z.

  • 9. Data: 2011-10-17 15:08:19
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ATZ Rzeszow napisał:
    > Jest to realne?

    Nie wiem jaki masz ten dom, ale przy założeniu, że średni - ok 150 m2
    pow grzanej, to jest realne :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 10. Data: 2011-10-17 15:19:22
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:j7helk$s1c$1@inews.gazeta.pl...
    Witam

> [...]
    > Jest to realne? Nie uwzgledniam mostkow, strat wentylacji. Jak na tej
    > podstawie dobrac grzejniki? Wiem, ze sposob b. ulomny, ale lepszy od tych

    Na tym etapie IMHO lepiej policz te 70W/m2
    i wyjdzie jaki grzejnik/kaloryfer nalezy zakupic dla kazdego pomieszczenia.
    Koniec i kropka ;-)

    pozdrawiam
    Adams
    PS. Nie licz nic na dobe.