  • 1. Data: 2011-07-13 22:00:08
    Temat: Jak posługiwać się dalmierzem przy inwentaryzacji zieleni?
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Chciałem zapytać, w jaki sposób dokonuje się pomiarów dalmierzem laserowym
    przy inwentaryzacji zieleni. Zakładamy, że mamy działkę o dowolnym kształcie
    np. prostokąta, a na niej kilkanaście drzew. Należałoby sporządzić mapę, na
    którą te drzewa byłyby naniesione. Niemniej nie wiem, jaka metoda pomiaru
    jest najłatwiejsza i daje najdokładniejsze wyniki. Mam tu swoje
    przemyślenia, ale chciałbym poznać zdanie praktyków.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Ja (nie wiem, czy to jest poprawne i zdaje egzamin w praktyce) wpadłem na
    trzy metody pomiaru: http://imageshack.us/photo/my-images/190/dalmierz.jp
    g/
    W metodzie 1 wyznaczamy długość jednego boku działki (dalmierzem albo taśmą
    mierniczą). Potem z dwóch rogów tego boku działki robimy dalmierzem pomiar
    odległości do drzewa.
    W metodzie 2 rozkładamy wzdłuż jednego boku działki taśmę mierniczą. Z
    dalmierzem podchodzimy do drzewa i mierzymy odległość od drzewa do
    ogrodzenia, wzdłuż którego rozłożona jest taśma miernicza. Osoba stojąca
    przy taśmie, na podstawie plamki lasera odczytuje współrzędną X z taśmy
    mierniczej; z dalmierza odczytujemy współrzędną Y. Tu pojawia się problem z
    zachowaniem kąta prostego między promieniem lasera dalmierza, a ogrodzeniem
    działki. Dlatego dalmierzem wykonuje się wiele pomiarów i wybiera ten, który
    pokaże najmniejszą wartość. Zdaje się, że niektóre dalmierze mają pomiar
    ciągły i potrafią też same wybrać minimum -- niemniej nie wiem, czy tak jest
    naprawdę(?). Wadą tej metody jest to, że potrzeba dwóch osób, poza tym nie
    wiem, czy nie będzie problemów z tym kątem prostym, a tym samym
    niedokładnością.
    Metoda 3 polega na wykorzystaniu twierdzenia Pitagorasa. Mierzymy odległość
    od drzewa do rogu działki, potem odległość od drzewa do ogrodzenia (to
    pojawia się problem kąta prostego, zatem wykonuje się szereg pomiarów albo,
    jeśli działa zgodnie z tym, co mi się wydaje, korzystamy z funkcji minimum).
    Współrzędną Y możemy odczytać z dalmierza, X obliczamy z twierdzenia
    Pitagorasa.

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2011-07-14 04:45:53
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Można inaczej
    Wchodzisz na geoportal. Wpisujesz nazwe miejscowosci. Sprawdzasz czy to ta.
    Robisz zbliżenie
    Używasz zamieszczonego tam narzędzia które z dokładnościa większa niż 5cm
    daje możliwość pomiarów i już
    SJS

  • 3. Data: 2011-07-14 08:24:37
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Jest tam możliwość pomiarów położenia pni drzew na działce? Czasem korzystam
    z geoportalu, dziś sprawdzałem, ale nie mogę znaleźć takiej opcji.

    R.

  • 4. Data: 2011-07-14 13:09:36
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 14 Jul 2011 10:24:37 +0200, Robbo napisał(a):

    > Jest tam możliwość pomiarów położenia pni drzew na działce? Czasem korzystam
    > z geoportalu, dziś sprawdzałem, ale nie mogę znaleźć takiej opcji.

    To bzdura, przeciez tam sa zwykle zdjecia lotnicze. Niczego dokladnie nie
    pomierzysz na ich podstawie.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał