  • 21. Data: 2010-08-10 08:34:45
    Temat: Re: Jak znaleĄć nieszczelno?ć w lodówce?
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    wiadomości news:i3r0u4$cfq$1@news.onet.pl...

    > No właśnie też mam wątpliwości co do tego samozapłonu. Gdyby czysty tlen
    > był aż tak reaktywny to skierowanie jego strumienia na człowieka od razu
    > powinno go podpalić. Nie mam żadnych wątpliwości, że inicjując zapłon
    > reakcja spalania jest bardzo gwałtowna, ale bez inicjacji ciężko mi sobie
    > wyobrazić podpalanie wszystkiego dookoła czystym tlenem.
    Tego typu wnioski biorą sie ze szkoleń BHP gdzie instruktorzy często
    ubarwiają historie (i słusznie :)
    z tym że tam mówią o bardzo dużych ciśnieniach ,patrząc od strony spawania
    to o zaplon jest bardzo łatwo wiadomo ze spawanie jest tam gdzie obróbka
    metalu i drobiny opiłków, wystarczy tłusta powierzchnia i dwie drobiny
    metalu, pęd tlenu z palnika powoduje porwanie tych drobin i przy zderzeniu
    ich mamy iskre i zapłon gotowy,w opisywanej przezemnie metodzie nikt nie
    robił tego gwałtownie ,aczkolwiek jest mi znany wybuch lady chłodniczej w
    Bydgoszczy.Specjalnie napisałem o latach 80 bo wtedy dostęp do innych gazów
    był utrudniony a tlen łatwo dostępny .
    Jak dla mnie to EOT bo już wystarczająco dużo było tu powiedziane.
    Dla wątkotwórcy taka uwaga że chodzi w tym wszystkim o nie wprowadzanie
    wilgoci do rurek bo spowoduje to jej zamarzniecie i zapchanie kapilary .

  • 22. Data: 2010-08-10 16:51:54
    Temat: Re: Jak znaleĽć nieszczelno?ć w lodówce?
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

> [...]
    > reakcja spalania jest bardzo gwałtowna, ale bez inicjacji ciężko mi sobie
    > wyobrazić podpalanie wszystkiego dookoła czystym tlenem.

    Trójkąt ognia: wyzwalacz, materiał palny, tlen.

    Tlen jest. Materiał palny dla sprężonego tlenu to praktycznie wszystko
    włącznie ze stalą. Wyzwalacz: wysoka temperatura, tarcie, elektryczność
    statyczna i wiele innych. Wyzwalaczem w sytuacji kandydującego do nagrody
    Darwina z tematu jest sprężenie miejscowe gazu w przewężeniach, tarcie,
    iskra wywołana np użyciem klucza przy dokręcaniu śrubunku. Materiałem palnym
    jest przede wszystkim olej.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 23. Data: 2010-08-10 16:55:52
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Jest mi znana sytuacja, w której następuje samozapłon tylko przy materiale
    palnym i tlenie, bez wyzwalacza.
    Polanie węgla drzewnego ciekłym tlenem. Filmiki są na youtube. Facet
    przelewa ciekły tlen z pojemnika kriogenicznego do garnka umieszczonego na
    końcu długiego kija i polewa żeliwny grill wypełniony węglem. Z grila
    zostało tylko kilka kropel roztopionego metalu.
    :-)

    Osobiście rozpalam grill tylko sprężonym tlenem w postaci gazowej. :-)

  • 24. Data: 2010-08-10 17:13:00
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "na102" <g...@P...FM> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomo?ci
    > ogólnie przyznaję Ci racje że nie powinno się tego robić ale faktem jest
    > ze w tamtych latach na 4 zakłady z którymi współpracowali?my wszyscy
    > uzywali tlenu i nikomu nie eksplodowało,do wykrycia nieszczelno?ći nie
    > używali?my dużych ci?nień ani tez nie potrzeba dużej wydajno?ci .

    W tamtych czasach jako kilkuletnie pacholę pałętałem się między spawarką
    elektryczną, a wytwornicą acetylenu i butlami tlenowymi. Pamiętam tablice
    BHP ostrzegające o niebezpieczeństwie zabrudzenia akcesoriów tlenowych,
    palników, złączek itp smarem lub olejem. Świadomość tego niebezpieczeństwa
    była spora i nikt go nie lekcważył. Potem jako 10-12 letnie dziecko
    przeczytałem podręcznik spawacza i obserwacje wsparłem teorią.
    :-)

    > Jeżeli by tak było jak piszesz to musiało by doj?ć do samozpłonu ,wiec jak
    > to jest?

    Nie MUSIAŁO, a występowało DUŻE RYZYKO EKSPLOZJI. Niestety nie ma gwarancji
    fajerwerków.

    > Polecam odcinek programu "pogromcy mitów" gdzie zademonstrowano
    > poł?czenie tlenu z tłuszczem ,aby wywołać wybuch była potrzebna inicjacja
    > zaplonu iskr?.

    A ja polecam podręczniki obchodzenia się z tlenem. Całkiem niezłe i krótkie
    kompendium, prosto podanej wiedzy, to amerykańska książka Oxygen Hackers.

    > Niemniej masz racje że nie powinno sie tlenu stosować bo niepotrzebnie
    > ro?nie ryzyko zapłonu.

    To stanowczo za mało powiedziane.

  • 25. Data: 2010-08-10 17:46:02
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > Nie MUSIAŁO, a występowało DUŻE RYZYKO EKSPLOZJI. Niestety nie ma
    > gwarancji fajerwerków.
    widzisz pieprzysz trzy po trzy bo jak to się ma do twych słów "Tlen w
    zetknięciu z olejem zapala się przy stężeniu >50% w ciśnieniu
    atmosferycznym."? to raz się zapala a raz nie ?
    po drugie nie życzę sobie byś mnie nazywał debilem widocznie miałem
    powody do tego by Cię zablokować skoro jesteś zwykłym chamem, i teraz też
    będziesz zablokowany i dla jasnosci blokuję Cie za chamstowo i nieodpisuj
    bo ja tego czytać nie bede bo z chamami nie dyskutuje.

  • 26. Data: 2010-08-10 19:54:40
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

> [...]
    > zetknięciu z olejem zapala się przy stężeniu >50% w ciśnieniu
    > atmosferycznym."? to raz się zapala a raz nie ?

    Dokładnie tak. Zapala się = jest w stanie się zapalić i jest duże ryzyko że
    się tak stanie, ale nie musi się tak stać.

    Jadąc autostradą pod prąd samochód zderza się czołowo. W tym zdaniu
    powinieneś się przyczepić tego, że nie zawsze się zderzy i może się udać
    przejazd.

    Wiem, że nie zrozumiałeś.

> [...]
    > będziesz zablokowany i dla jasnosci blokuję Cie za chamstowo i nieodpisuj
    > bo ja tego czytać nie bede bo z chamami nie dyskutuje.

    Żegnaj. Jesteś głupcem.