  • 31. Data: 2022-02-13 13:27:11
    Temat: Re: Mała pompa ciepła W-powietrze(?), tak z 5-8 kW mono?, cicha? trwała? w rozsądnej kasie
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.02.2022 09:59, heby wrote:
    > POnieważ mam za mały baniak cwu jak na potrzeby nastolatków, to jest to
    > przydatny ficzer.

    Coś tak myślałem gdy napisałeś że zbiornik "wisi na ścianie". A jaką
    temperaturę CWU utrzymujesz w ciągu roku, jaki przedział? Siłą rzeczy
    musi ona podążać za ogrzewaniem budynku.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 32. Data: 2022-02-13 13:41:25
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.02.2022 10:08, heby wrote:
    > Nigdy nie widziałem jeszcze 2) u kogokolwiek zaimplementowanego w
    > jakikolwiek sposób na takiej pompie. Ale podobno można uzyskać sensowne
    > rezultaty chłodzenia jak się o tym odpowiednio wczesnie pomyśli przy
    > budowie (nie wiem, klimakonwertery? Zwykłe kaloryery są kiepskie z
    > odbieraniu ciepła)

    W jednym domu widziałem (parterówka), dwa obiegi CO przełączane zaworem.
    Jeden to podłogówka (na zimę) a drugi to instalacja w suficie (na lato,
    pewnie jakieś maty; nie pytałem). Z pewnością czas reakcji tego jest
    analogiczny jak ogrzewania podłogowego, ale przyznam że w domu było
    przyjemnie chłodno w porównaniu do zewnątrz. Klimatyzacji nie widziałem
    i pewnie też nie była potrzebna. Właściciel mówił że 18C stopni wpuszcza
    i nic mu nie cieknie i nie kapie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 33. Data: 2022-02-13 16:08:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2022 13:27, Mateusz Bogusz wrote:
    > Coś tak myślałem gdy napisałeś że zbiornik "wisi na ścianie". A jaką
    > temperaturę CWU utrzymujesz w ciągu roku, jaki przedział? Siłą rzeczy
    > musi ona podążać za ogrzewaniem budynku.

    Zimą jest zawsze minimum 42 stopnie, tyle mam obecnie na pompie ciepła i
    sprawdza się w szerokim zakresie temperatur.

    Latem jest tyle, ile daje radę w obiegu CO utrzymac, grzejąc basen.
    Zazwyczaj powyżej 40.

    Wiosna/jesień zazwyczaj dobijam do 50.

    To bez znaczenia w sumie. W baniaku musi być 40+ i to wystarcza do
    normalnego użytkowania. To się utrzumuje przez cały rok, bez dodatkowego
    obwodu grznia przez pompę tylko cwu.

  • 34. Data: 2022-02-13 16:11:00
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2022 o 12:04 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Może po prostu kup osobną pompę basenową kilka kW, skoro nie wymagasz 38
    > stopni...

    Basen mam owalny, po prostokącie to będzie jakieś 10 x 4,5 x 1,2m. Wlazło
    ponad 52m3 wody.
    Jak to liczyłem na jesieni to mi wychodzi PC jakieś 14-16kW mocy grzewczej.
    Nówka to jakieś 8-10k PLN. Za tyle mam 2 tygodnie dla dwóch osób przy
    basenie z wodą 32st. w pierwszej linii brzegowej na południu Hiszpanii :-)
    Na razie dumam jakby to zrobić taniej. Tym bardziej, że wiele robię sam,
    mam F-Gazy, klamoty do tego i umiem i mam czym polutować twardo miedź.

    > Czaję się od kilku lat na jakaś uszkodzona (elektronika), coby sobie
    > naprawić i zwiększyć moc grzania basenu...

    Od jesieni sprawdzam codziennie OLX, allegro za tanimi używkami ze
    współczesnym czynnikiem. Na razie lipa.

    > No i docelowo szukam metody na ocieplenie basenu. Zarówno od gruntu jak
    > i po bokach. Mam kilka pomysłów, ale roboty od groma :/

    Ja pod swój dałem twardą piankę 3cm, boki na razie to goła blacha. Jak
    zacznę grzać to będę optymalizował przegrody :-)

    TG

  • 35. Data: 2022-02-13 16:13:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2022 13:23, Mateusz Bogusz wrote:
    > To faktycznie "instalacja wybitnie prosta". Zamiast jednego zaworu
    > trójdrożnego to zawory termostatyczne na każdym kaloryferze

    Sterowalny zawór na kaloryfer (z HomeAssistanta czy innego rozwiązania
    tego typu) kosztuje 100zł. Warto go mieć nie tylko z tego powodu, jak
    "grzanie cwu".

    Przerobienie instalacji do stanu kiedy grzanie cwu jest rozseparowane z
    co, może być znacznie kosztowniejsze, szczególnie jak tam wczesniej był
    kocioł na śmieci.

    Ogólnie nie patrzyłbym na to jako na wadę. Ja wady widze, ale nie wydaje
    mi się, aby zaleta separacji była warta zachodu. Jak trzeba będzie to w
    kilka godzin jestem w stanie taką separację zrobić. ALe nie chcę, bo
    obecne rozwiązanie sprawdza się.

  • 36. Data: 2022-02-13 17:19:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/02/2022 16:11, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wlazło ponad 52m3 wody.

    To wymiennik "50kW" jaki mam, jest pewnie za mały. Wydaje mi sie, że
    taniej wychodzi ustawienie ich w szereg, niż kupno większego.

> [...]
    > Nówka to jakieś 8-10k PLN. Za tyle mam 2 tygodnie dla dwóch osób przy
    > basenie z wodą 32st. w pierwszej linii brzegowej na południu Hiszpanii :-)

    Tak też kombinuję, ale z drugiej strony masz to tylko 2 tyg a potem
    szarą pogodę u nas.

    > Na razie dumam jakby to zrobić taniej. Tym bardziej, że wiele robię sam,
    > mam F-Gazy, klamoty do tego i umiem i mam czym polutować twardo miedź.

    W sąsiedniej firmie wywalili na złom kilkanaście klimatyzatorów,
    sprawnych, ale "korpo przepisy". W efekcie, masz wentylator, radiator,
    sprężarkę, falwonik, sprawna, w cenie złomu. Nie wiem jak obecnie z
    podkradaniem złomu z takich sysypisk, ale może warto uderzyć w
    znajomych. Wymiennik ciepła wodny nie wiem z czego zrobić. Pewnie mozna
    coś zdrutować lub ukraść z rozwalonej basenowej.

    IMHO roboty masa i efekt niepewny.

    Zarzuciłbym kilka mat grzewczych, solarnych, przynajmniej nie generują
    kosztów po zakupie, ocieplił tego kolosa. W końcu w idealnych warnkach
    wystarczyło by "raz nagrzać".

    Dwa lata temu grzałem ten basen dwoma grzałkami od zmywarki, w sumie 7kW
    ;) Trzeba było gdzieś fotowoltaikę rozładować :P

    > Ja pod swój dałem twardą piankę 3cm

    Co to za pianka? W moim, z ciekawości, podłożyłem stropian, sprasował
    się do kartki papieru po tygodniu grzania (jak nie grzałem, trzymał wymiar).

    >, boki na razie to goła blacha. Jak
    > zacznę grzać to będę optymalizował przegrody :-)

    Gdzieś na necie był filmik, jak otoczyli basen folią bąbelkową, kilka
    warstw ;) Nie wiem jakie ma to cechy izolacyjne, ale ... w sumie tanie.

  • 37. Data: 2022-02-13 17:32:53
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-02-13 o 13:23 +0100, Mateusz Bogusz napisał:
    > To faktycznie "instalacja wybitnie prosta". Zamiast jednego zaworu
    > trójdrożnego to zawory termostatyczne na każdym kaloryferze

    No ale zawory termostatyczne i tak muszą być, to żadna dodatkowa
    komplikacja.

    > + jakiś trójnik lub jeden z kaloryferów zawsze otwarty lub...

    Nie ma takiej potrzeby - właśnie dlatego, że baniak CWU jest "zawsze
    otwarty".

    > Ale jakbyś CO miał poprzez podłogę, a nie kaloryfery to jak byś
    > widział grzanie CWU?

    To nie mój przypadek, więc nie rozważam. Z tego co się orientuję, to
    podłogówka musi być zasilana niską temperaturą, więc pewno jakiś
    mieszacz musiałby być przed podłogówką... Nie wiem. Nie mój problem,
    nie studiowałem. Kto ma podłogówkę niech swój krzyż sam nosi. :)

    > A tak swoją drogą to robi się zimniej to podnosisz temperaturę na PC,
    > robi się cieplej to obniżasz i za tym wędruje temperatura CWU - jaką
    > histerezę tej temperatury utrzymujesz w ciągu roku?

    Nic nie podnoszę, sterownik PC sobie sam wylicza co tam potrzebuje za
    pomocą krzywych grzania, ja mu tylko ustawiłem współczynnik i jakiś
    "tryb kaloryferowy". Z moich obserwacji wynika, że poniżej 40 stopni
    nigdy nie schodzi (nawet jesienią, kiedy PC ledwo dogrzewa pokoje).

    Mateusz

  • 38. Data: 2022-02-13 19:15:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2022 o 17:19 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Tak też kombinuję, ale z drugiej strony masz to tylko 2 tyg a potem
    > szarą pogodę u nas.

    Jak dobrze zakombinujesz z urlopem to w tej cenie możesz mieć też prawie 3
    tygodnie na miejscu (2 tygodnie lipca i tydzień sierpnia) - a to już
    prawie połowa naszego sezonu basenowego ;-)

> [...]
    > znajomych. Wymiennik ciepła wodny nie wiem z czego zrobić. Pewnie mozna
    > coś zdrutować lub ukraść z rozwalonej basenowej.

    Wymiennik to spory koszt:
    https://allegro.pl/oferta/wymiennik-plytowy-gaz-freo
    n-12-0-kw-pompa-ciepla-11535157994?fromVariant=11535
    181538

    ale jak reszta po kosztach to może gra warta świeczki.
    Jak bym znalazł sprawną jednostkę 10-16kW na R32 lub 410A do 1000PLN to
    bym brał w ciemno.
    Reszta gratów z wymiennikiem to max 2000-2500.

    > Co to za pianka?
    mam coś takiego, tyle że 3cm:
    https://allegro.pl/oferta/podklad-mata-pod-basen-izo
    lacja-na-metry-gruba-2cm-8184529480
    Pod poprzedni basen kładłem styro podłogowy - nic się z nim nie działo.

    TG

  • 39. Data: 2022-02-13 22:09:34
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > rezultaty chłodzenia jak się o tym odpowiednio wczesnie pomyśli przy
    > budowie (nie wiem, klimakonwertery? Zwykłe kaloryery są kiepskie z

    U mnie jest wykorzystywany właśnie w takim celu. Pompa typu WW.
    W zimie grzeję, a w lecie chłodzę halę. Trzeba było zaizolować rury i
    zrobić odpływy z nagrzewnic, bo jednak się leje i to całkiem sporo.
    Wychłodzenie obiegu do 15C zawsze powodowało "deszczyk". Sama PC też
    rosi podłogę, ale z racji tego, że jest w małym pomieszczeniu, wykropli
    co może i problem znika, widocznie w pomieszczeniu punkt rosy schodzi
    niżej niż elementy PC. Jak dla mnie zarąbista funkcjonalność.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 40. Data: 2022-02-13 22:35:51
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 13 February 2022 at 22:09:37 UTC+1, Irek.N. wrote:

> [...]
    > co może i problem znika, widocznie w pomieszczeniu punkt rosy schodzi
    > niżej niż elementy PC. Jak dla mnie zarąbista funkcjonalność.

    tylko pompy ciepla Peltiera to przyszlość

    Żadnej sprężarki, żadnego syfu co się psuje i wibruje i psuje się od wibracji, bo
    musi.