  • 1. Data: 2012-05-28 14:13:32
    Temat: Mała sosna, brązowieje od dołu
    Od: "sm" <s...@p...pl>

    Cześć!
    Mam 3-4 letnie drzewko (nie pamiętam dokładnej nazwy, może znajdę
    opakowanie to mogę potem napisać jak się nazywa), wyhodowane z nasiona. Do
    tej pory rosło bardzo ładnie, ale w tym roku na wiosnę zaczęło brązowieć
    (schnąć?) od dołu. Tu zdjęcia:
    http://img6.imageshack.us/img6/7043/sosna1.jpg
    http://img707.imageshack.us/img707/9814/sosna2.jpg
    Co mu może dolegać? Za sucho? Za mokro? Nawozu dać (ostatnio rok temu miało
    trochę zakwaszaną ziemię jakimś Substralem "magiczna siła do iglaków")?

    Mam jeszcze pytanie o podlewanie, bo oprócz tego drzewka mam jeszcze mały
    świerk, i tu do końca nie wiem, czy srebrny czy srebrzysty :-) (dostałem) w
    każdym razie w obu jest taka ziemia (do iglaków, a jakże), że po dniu,
    dwóch od podlania jest na wierzchu całkiem sucha, głębiej grzebiąc palcem,
    raczej też i nie wiem jak często je podlewać - utrzymywać raczej wilgoć,
    czy lepiej niech nie mają za mokro?

    sm

  • 2. Data: 2012-05-28 15:40:46
    Temat: Re: Mała sosna, brązowieje od dołu
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    On 2012-05-28 14:13, sm wrote:
> [...]
    > Co mu może dolegać? Za sucho? Za mokro? Nawozu dać (ostatnio rok temu
    > miało trochę zakwaszaną ziemię jakimś Substralem "magiczna siła do

    Niektóre igły wyglądają jakby to był grzyb. Teraz tak dużo jest tego
    świństwa... Zwróć uwagę na odbarwienie zaczynające się od końca igły i
    wygooglaj "osutka sosny". Na osutkę na SGGW mi poradzili (dla dużych
    sosen) spryskiwać 2-3-krotnie co 14 dni przemiennie Antracolem 70WG,
    Dithanem Neo Tec WG i Topsinem M500SC.

    Piotr

  • 3. Data: 2012-05-28 16:01:57
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    On 28 Maj, 14:13, "sm" <s...@p...pl> wrote:
> [...]
    > raczej też i nie wiem jak często je podlewać - utrzymywać raczej wilgoć,

    Widzę tam (na zdjęciu sosna2.jpg) oprzędy, jakby przędziorek miał
    używanie. Natomiast brązowienie igieł w dolnej partii (tu właśnie
    najstarszej partii młodej rośliny) jest wg mnie fizjologicznym objawem
    poprzedzajacym ich opadnięcie, też naturalne o tej porze. Sosny
    zrzucają stare igły.
    A sosnę masz czarną lub żółtą...

  • 4. Data: 2012-05-28 17:06:03
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    On 28 Maj, 16:01, Ikselka <i...@g...pl> wrote:

> [...]
    > najstarszej partii młodej rośliny) jest wg mnie fizjologicznym objawem
    > poprzedzajacym ich opadnięcie, też naturalne o tej porze. Sosny

    ...i być może była przesuszona, co przyczyniło się do zbrązowienia
    igieł.

  • 5. Data: 2012-05-28 19:47:00
    Od: "sm" <s...@p...pl>

    j.googlegroups.com...
    On 28 Maj, 14:13, "sm" <s...@p...pl> wrote:
    > [...]

    Dzięki (Wam obojgu) za wskazówki. Faktycznie są tam jakieś "fafrocle" na
    igłach.
    Może jeszcze na tym, będzie lepiej widać:
    http://img842.imageshack.us/img842/2752/sosnaduze.jp
    Mogę się jeszcze postarać i wsadzić aparat bliżej, jak trzeba :-)

    > A sosnę masz czarną lub żółtą...
    Nie no, miejscami wciąż jest zielona jeszcze... :-)

  • 6. Data: 2012-05-31 16:54:41
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    On 28 Maj, 19:47, "sm" <s...@p...pl> wrote:
    > U ytkownik "Ikselka" <i...@g...pl> napisa w wiadomo
    cinews:527f2ae1-051b-4428-abcd-f1521a07d40e@l17g2000
    vbj.googlegroups.com...

    > Dzi ki (Wam obojgu) za wskaz wki. Faktycznie s tam jakie "fafrocle" na
    > ig ach.
    > Mo e jeszcze na tym, b dzie lepiej wida
    :http://img842.imageshack.us/img842/2752/sosnaduze.j
    pg
    > Mog si jeszcze postara i wsadzi aparat bli ej, jak trzeba :-)

    > Nie no, miejscami wci jest zielona jeszcze... :-)

    Ważne, że ma zielone "u góry" - brązowienie od dołu jest wg mnie
    najzupełniej fizjologiczne, w końcu kiedyś musi się zacząć pieniek
    formować, który u sosen raczej łysy jest.