    Date: Wed, 15 Jan 2014 21:37:50 +0100
    From: Mrqs <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Na początku drogi - projekt a mpzp

    Witam,

    Jestem, jak napisałem w temacie, na początku drogi ku własnemu domowi.
    Jestem również przygnieciony ilością różnych, często sprzecznych
    informacji, a to co mnie interesuje jest albo dobrze ukryte, albo są to
    tak głupie "problemy", że nikomu nie wpadnie do głowy ich opisywanie.
    Ale ad rem.

    Jestem na etapie kupowania działki oraz wybierania projektu. I już przy
    projekcie mam problem. Poczytałem sobie, że aby dostać pozwolenie na
    budowę muszę dołączyć projekt architektoniczny domu. To jest jasne.
    Jednak z tego co wiem, taki projekt oprócz ceny generuje dodatkowe
    koszty - koszty przystosowania tego projektu do warunków na działce, co
    kosztuje dodatkowe pieniądze.

    Interesuje mnie problem zaakceptowania przez urząd tak przygotowanego
    projektu. Otóż w MPZP stoi dosłownie: "...ustala się dachy o spadku
    25-45st oraz dachy płaskie, o ile będą harmonizować z istniejącą
    zabudową sąsiedzką i lokalnym krajobrazem."
    Chodzi mi fragment mówiący o płaskim dachu, bo akurat taki projekt domu
    mi odpowiada. Jednak, o ile dobrze rozumiem informację z MPZP, dach
    płaski zależy od oceny urzędnika czy "pasuje" do okolicy (w sąsiedztwie
    nie ma żadnych budynków, ale w szeroko pojętej okolicy - ponad 200m do
    sąsiada - są domy typu "dworek" lub domki z dachami wielospadowymi).

    Jak pogodzić dwie sprawy: koszty adaptacji wybranego projektu i samego
    projektu, w chwili, gdy urzędnik może nie zaakceptować takiego pomysłu.
    Z kolei chyba nie mogę się spodziewać ani polegać na tym, że urzędnik
    zobaczy wizualizację projektu i powie, że jest ok i mogę kupować.
    Czy architekt przy opracowywaniu projektu jest w kontakcie z gminą i
    uzgadnia to na bieżąco? Chyba to niemożliwe...

    Podsumowując: kupując projekt ponoszę pełne ryzyko, że nie będę mógł
    takiego domu wybudować, bo urzędnikowi coś się nie spodoba (plaski
    dach)? Jak ew. zmniejszyć takie ryzyko nie rezygnując z wybranego projektu?

    Tak na marginesie - chodzi o ten domek:
    http://pracownia-projekty.dom.pl/ac_ex_6.htm

    pozdrawiam

    Mrqs