  • 51. Data: 2017-06-21 21:01:41
    Temat: Re: Nowy licznik elektroniczny jednokierunkowy - jak zadziała przy wpuszczaniu energii z drugiej strony?
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 20:20:23 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:

    > Ale coś mi te wykresy nie pasują, moc z solarów spada (zielony) a
    > produkcja mocy (niebieski) się utrzymuje? akumulatory masz?

    Produkcja to chyba wyprodukowane kWh. Czyli moze tylko rosnac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2017-06-21 21:10:20
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]
    > Ale coś mi te wykresy nie pasują, moc z solarów spada (zielony) a
    > produkcja mocy (niebieski) się utrzymuje? akumulatory masz?

    Niebieski to dzienne sumowane kWh, a żółty to dzienne zużycie, czyli obie
    krechy rosną przez cały dzień, o ile chwilowe moce zużycia/produkcji się
    pojawiają.

    L.

  • 53. Data: 2017-06-21 21:17:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 18:20:51 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Mnie nie chodzi nawet o to jak dokładny jest Twój licznik tylko jak to
    > będzie zliczane przez licznik energetyki ;)

    Wróciłem na chatę. Licznik - szału ni ma, taka sama mydelniczka jak
    poprzednia, tyle że więcej funkcji ma ;) Licznik to Iskra MT174.

    I tak:
    2.8.0 25,89 kWh
    2.8.1 25,89 kWh
    2.8.2 0 kWh

    1.8.0 2,00 kWh
    1.8.1 2,00 kWh
    1.8.2 0 kWh

    Na falowniku dzienna produkcja 29,9 kWh, na układzie pomiarowym 29,724 kWh,
    patrząc na wykres do momentu zamontowania licznika zjedzono 4kWh,
    czyli 29,9 - 4 = 25,9 z czego wynika, że mydelniczka energetyki liczy
    całkiem prawidłowo :]

    Jak widać zlicza osobno produkcję i pobór na 2 taryfy (mam G12W), muszę
    się dowiedzieć jak oni to potem rozliczają, czy patrzą tylko na sumaryczne
    zużycie czy coś kombinują ze strefami...

    L.

  • 54. Data: 2017-06-21 21:36:37
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 21:17:58 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]

    > patrząc na wykres do momentu zamontowania licznika zjedzono 4kWh,
    > czyli 29,9 - 4 = 25,9 z czego wynika, że mydelniczka energetyki liczy

    2.8.0 to ilosc sumarycznej energii wyprodukowanej w obu strefach. A 1.8.0
    to ilosc sumarycznej energii pobranej. Czemu sumujesz 2+2? Z tego wynika,
    ze energetyka policzyla, ze wyprodukowales 25,89 kWh. To dziala tak, ze
    jak produkujesz i odrazu zuzywasz w domu - to zuzywasz z instalacji
    fotowoltaicznej i ten kawalek pradu nie przelatuje przez licznik / nie jest
    zliczany?

    > Jak widać zlicza osobno produkcję i pobór na 2 taryfy (mam G12W), muszę
    > się dowiedzieć jak oni to potem rozliczają, czy patrzą tylko na sumaryczne
    > zużycie czy coś kombinują ze strefami...

    No wlasnie - a jak to jest z tym wspolczynnikiem 0,8 o czym wczesniej
    pisales? W jakim okresie jest rozliczanie tego co wyprodukowales z tym,
    co zuzyles - w skali dnia, miesiaca, roku?

    Zakladam, ze wiecej zuzyjesz niz wyprodukujesz :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 55. Data: 2017-06-21 22:07:16
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 21:36:40 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > 2.8.0 to ilosc sumarycznej energii wyprodukowanej w obu strefach. A 1.8.0
    > to ilosc sumarycznej energii pobranej. Czemu sumujesz 2+2?

    Nie sumuję 2+2, te 4kWh odczytałem z wykresu (przed godziną zamontowania licznika), a
    te 2 co się nabiły to są już wyssane wieczorem.

> [...]
    > jak produkujesz i odrazu zuzywasz w domu - to zuzywasz z instalacji
    > fotowoltaicznej i ten kawalek pradu nie przelatuje przez licznik / nie jest

    Dokładnie tak to działa, nawet na jednokierunkowym liczniku kiedy experymentalnie
    równałem produkcję i pobór, licznik ledwo mrugał diodką,
    mimo że w chałupie kilowaty przelewały się z paneli w pompę ciepła,
    pralkę i suszarkę ;) Tak więc na upartego można sobie odpalić testowo
    jakiś mały zestaw PV z falownikiem na sieć (tak z 250 np.) żeby pokrywało
    bieżące straty w domu i nie trzeba nawet fatygować się z licznikiem
    dwukierunkowym :>

    > No wlasnie - a jak to jest z tym wspolczynnikiem 0,8 o czym wczesniej
    > pisales? W jakim okresie jest rozliczanie tego co wyprodukowales z tym,
    > co zuzyles - w skali dnia, miesiaca, roku?

    Cholera wie właśnie. Muszę się dowiedzieć u operatora, o ile się da.
    Albo u jakiegoś lokalsa, który panele posiada. Słyszałem 2 wersje,
    cykl roczny i półroczny. Jak coś wykminię to dam znać.

    > Zakladam, ze wiecej zuzyjesz niz wyprodukujesz :)

    Nie byłbym tego taki pewien. Rodzina 2+3 trochę prundu zjada.
    Zobaczymy jak się zamknie pierwszy rok, teraz muszę nachomikować
    zapasów na zimę ;)

    L.

  • 56. Data: 2017-06-21 22:17:19
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 22:07:18 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > jakiś mały zestaw PV z falownikiem na sieć (tak z 250 np.) żeby pokrywało
    > bieżące straty w domu i nie trzeba nawet fatygować się z licznikiem

    Raczej to sie nie oplaci - przynajmniej mi ;) Wiekszosc mojego zuzycia
    to pompa ciepla - w dzien tylko czasem CWU dogrzewa, a tak to z 80%
    dziala w taniej taryfie. Ciekawe jak oni to beda rozliczac - dzienne
    to dziennych, drogie do drogich? Jezeli tak to jest to jeszcze mniej
    oplacalne - no bo w drogiej wyprodukowanego pradu bedzie niewiele
    (tyle co w godzinach 13-15), a zuzycia bardzo duzo (bo pompa chodzi po
    nocach). Wtedy to by sie bardziej jedna taryfa oplacila ;)

    > Nie byłbym tego taki pewien. Rodzina 2+3 trochę prundu zjada.
    > Zobaczymy jak się zamknie pierwszy rok, teraz muszę nachomikować
    > zapasów na zimę ;)

    No wlasnie pisze, ze wiecej zuzyjesz. Ja zuzywam ~10 tys kWh w ciagu roku,
    ile planujesz swoja instalacja wyprodukowac?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 57. Data: 2017-06-21 22:56:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 22:17:21 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    > (tyle co w godzinach 13-15), a zuzycia bardzo duzo (bo pompa chodzi po
    > nocach). Wtedy to by sie bardziej jedna taryfa oplacila ;)

    Ustawa mówi o kWh za kWh, bez rozdzielania na dzienne/nocne.
    Więc pewnie tak to będą liczyć, ale z drugiej strony jak np.
    po roku wyprodukuję 5 tys. kWh a zjem 8 tys. to muszą mnie skroić
    za energię którą zużyłem w taniej i drogiej taryfie, a jak dojść do tego
    jaki był stosunek droga/tania do momentu kiedy wystarczało mi moich kWh?
    Muszę spytać stanowczo :>

    > No wlasnie pisze, ze wiecej zuzyjesz.

    A no, wyrypany jestem po robocie i słabo trybię ;)

    > Ja zuzywam ~10 tys kWh w ciagu roku,
    > ile planujesz swoja instalacja wyprodukowac?

    Ta moja ma teoretycznie dać 4700 kWh na rok. Zobczym ile wyjdzie,
    ale pewnie trzeba będzie dostawić jeszcze cosik ;)

    L.

  • 58. Data: 2017-06-21 23:16:32
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 22:56:23 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > za energię którą zużyłem w taniej i drogiej taryfie, a jak dojść do tego
    > jaki był stosunek droga/tania do momentu kiedy wystarczało mi moich kWh?

    No właśnie ciekawe jak to będą liczyć bo to dość istotne :) Pewnie najpierw
    odejmą zużyte dzienne od wyprodukowanych dziennych (tu mogłaby pewnie
    zostać nadwyżka produkcji), potem zużyte nocne od wyprodukowanych nocnych
    (tu bez szans na nadwyżkę) i na koniec nadwyżkę w produkcji dziennych kWh
    odejmą od zużytych nocnych :)

    Choć trzeba założyć scenariusz, że zsumują produkcję i najpierw odejmą
    zużycie nocne (w taniej taryfie) bo to dla nich bardziej opłacalne, dla
    użytkownika to znowu by dość mocno obniżało czas zwrotu.

    > Ta moja ma teoretycznie dać 4700 kWh na rok. Zobczym ile wyjdzie,
    > ale pewnie trzeba będzie dostawić jeszcze cosik ;)

    Czyli 4700kWh razy 0,25 pln / kWh = 1175 pln zysku rocznie.
    Coś mi się o uszy obiło, że to kosztowało 27k pln? Zwrot w 23 roku hm,
    trochę słabo.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 59. Data: 2017-06-21 23:20:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 23:16:33 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Czyli 4700kWh razy 0,25 pln / kWh = 1175 pln zysku rocznie.

    Nie bardzo rozumiem dlaczego liczysz wszystko dla nocnej taryfy?

    > Coś mi się o uszy obiło, że to kosztowało 27k pln? Zwrot w 23 roku hm,
    > trochę słabo.

    24k.

    L.

  • 60. Data: 2017-06-21 23:26:20
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 21 czerwca 2017 23:21:00 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Nie bardzo rozumiem dlaczego liczysz wszystko dla nocnej taryfy?

    Bo ja w nocnej zużywam ok 7000-8000kWh, więc skoro wyprodukuję 4700kWh
    to *prawdopodobnie* energetyka całość odejmie od nocnej (tak im się
    będzie opłacać najbardziej i spełnią ustawowe kWh za kWh ;)

    No dobra, faktycznie trzeba odjąć jeszcze tą część prądu która zostanie
    wygenerowana w ciągu dnia w czasie trwania drogiej taryfy i którą na
    bieżąco zużyję (w godzinach 6-13 i 15-22). Ale to będą jakieś pojedyncze
    kWh - w tych godzinach działają tylko sprzęty jak lodówka, tv, komputery,
    oświetlenie. Wiele się tego nie nazbiera. Może jak ktoś ma klimatyzację
    to wtedy zaoszczędzi więcej, bo tej się akurat używa wtedy, kiedy słońce
    wali mocno :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.