    From: wolim <n...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pomysł na solar tanim kosztem
    Date: Wed, 30 Nov 2011 10:20:25 +0100

    Wymyśliłem sobie, że na wiosnę postawię kolektor słoneczny do
    dogrzewania CWU. Ponieważ nie widzę sensu inwestowania grubych tysięcy w
    coś takiego wymyśliłem jak to zrobić tanim kosztem.

    Wcześniej myślałem o zrobieniu wężownicy pod pokryciem dachowym (czarna
    dachówka), ale jak zobaczyłem ceny kolektorów, to doszedłem do wniosku,
    że nie ma sensu się w to bawić. Kolektor 2 m2 można kupić za 850
    złotych, co przy założeniu że na 100l zasobnik potrzeba ok. 1,1-1,5m2
    kolektora, w zupełności by mi wystarczyło.

    I teraz pomysł, jak to zrobić.
    Mam zasobnik grzany piecem CO o pojemności 140 litrów. Niestety, ma
    tylko jedną wężownicę i grzałkę. Wymyśliłem, żeby postawić solar 2m2 na
    dachu i połączyć go w ten sposób z zasobnikiem, żeby wykorzystać tę
    jedną wężownicę. Czyli, po prostu, wstawić dodatkowy zawór na zasilaniu
    i powrocie i zamykać je po sezonie grzewczym, a włączać obieg z solara.
    Możnaby nawet do tego wykorzystywać istniejącą pompkę od CWU. Instalację
    solarną wypełniłbym wodą. Do tego zamontowałbym zawór spustowy, żeby na
    zimę lub w przypadku dłuższych wyjazdów spuszczać wodę. Pompkę podłączył
    bym przez zwykły programator i ustawił włączanie np. od godz. 10:00 do
    19:00. Można by się ewentualnie pokusić o jakiś niedrogi sterownik
    stycznikowy, który włączałby pompkę tylko, jak temperatura czynnika w
    solarze byłaby powyżej np. 50 stopni. W mało słoneczne dni zasobnik
    dogrzewany byłby grzałką elektryczną.

    Koszt takiego rozwiązania byłby niski - tylko kolektor, trochę rurek i
    dwa-trzy zaworki, plus ew. sterownik. Myślę, że wszystko zmieściłoby się
    w 1,5k zł. To mogłoby się zwrócić po 2, góra 3 latach.

    Jest to rozwiązanie niedoskonałe - ale ja właściwie potrzebuję grzać
    wodę w CWU tylko w ciepłe dni, od wiosny do wczesnej jesieni, kiedy nie
    palę w CO.

    Czy coś takiego ma prawo zadziałać?

    Pozdry,
    MW