    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: .
    Date: Wed, 4 Nov 2009 12:41:54 +0100

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    news:1372958a-1d42-402d-97db-af88bec06e97@f16g2000yq
    m.googlegroups.com...
    On 3 Lis, 18:05, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    >tej energii ktorej obecnie uzywasz przy ociepleniu i dobrych oknach to
    >moze tak

    Właśnie o to chodzi.

    >ale na wentylacji a nie na calych stratach w budynku, przeciez
    >rekuperator nie wplywa na izolacyjnosc scian i okien ani poddasza, jak
    >juz wszystko inne jest dopracowane to z pozostalych strat reku moze
    >oszczedzic te 70% bo wtedy wentylacja jest najwieksza pozycja z tych
    >pozostalych

    No własnie. Ta wentylacja. Sprawna wentylacja to spore straty ciepła
    uciekającego przez kominy. Zresztą wiesz także że wpływa korzystnie na
    samopoczucie gdy cała kubatura powietrza wymieniona zostanie raz na godzinę
    dwie. Ja to ciepło zatrzymam i zawrócę spowrotem do domu dostarczając
    jednocześnie świeżego oddechu.

    >ale juz schodzisz czy stawiasz na to?
    >poza tym, reku nie ma nic wspolnego cwu

    Stawiam (zakładam) 50 procentowy spadek zapotrzebowania na ciepło co pozwoli
    zejśc do35kW/m2 rocznie.
    Gdzieś pisalem o CWU?

    >a jaki reku za 3k jest sens montowac kiedy robocizna i materialy
    >instalacyjne i automatyka sa drozsze od samego rekuperatora i to bez
    >gwc...
    Robocizna własna. Materiały Instalacyjne nie sa drogie. Wszystko zalezy jak
    rozplanujesz. Ja mam zamiar wykorzystać istniejące kanały wentylacyjne z
    pomieszczeń dochodząc do nich na strychu. Rury fi110 owinięte wełną podklejanę
    folią alu. To nie są wielkie koszty.
    Automatyka sam sobie zrobię. Na początek do celów uruchomienia prosty układ z
    klocków gotowców a docelowo sam sobie zrobię sterownik na jakimś atmega albo
    mikrochip.

    >w zamarzajacego prostego krzyzowego to bym nie wierzyl
    >z drugiej strony Bartosze te spiralne-przeciwpradowe chyba sa
    >przereklamowane a przynajmniej instalatorzy kwotuja za instalacje bog
    >wie co, chyba nawet nie chcielibyscie czytac

    Akurat właśnie ten prosty krzyżowy. Zamarzać nie powinien ponieważ czerpnia
    będzie w rogu działki i rura fi160 w ziemi poniżej strefy zamarzania długa na
    20m. Powietrze zanim dojdzie do reku będzie miało temperaturę dodatnią.

    Marek