    From: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Brykiet węgla brunatnego, brykiet drzewny RUF- walec
    Date: Mon, 12 Jan 2009 14:24:44 +0100

    robert pisze:

    > BTW jak to się sprawdza w kominku? jak efekty wizualne?

    Testowałem w kominku różne brykiety dostępne na Allegro i w końcu
    zdecydowałem się na dębowego Pinikaya. Ciężko jest go rozpalić
    w zimnym kominku, za to po wrzuceniu do gorącego zapala się niemal
    natychmiast, faza odparowania wilgoci trwa ledwo minutę-dwie. Potem
    brykiet pali się ładnym jasnym płomieniem przez ~pół godziny, zależnie
    od ustawionego dopływu powietrza, a następnie długo i mocno się żarzy
    stopniowo zanikając. Przy żarzeniu się wytwarza bardzo wysoką
    temperaturę, trzeba przymknąć dopływ powietrza do minimum, za pierwszym
    razem zostawiłem za długo dopływ całkowicie otwarty i kominek tak się
    nagrzał, że w domu ciężko było wytrzymać z gorąca i musiałem zrobić
    wielkie wietrzenie. Przy temperaturze zewnętrznej do -5 stopni na
    utrzymanie +21 w domu wystarczy mi wrzucenie 1 brykietu (około 1,5 kg)
    na 2 godziny, a na noc wrzucam 3 sztuki. Średnie zużycie to około
    dziesięć 13-kilogramowych zgrzewek po 8 brykietów na tydzień plus kilka
    koszy drewna do rozpalania i podtrzymania żaru. Brykiet spala się
    prawie do zera i rano trzeba byłoby rozpalać kominek od nowa, dlatego
    wieczorem i czasem w dzień dokładam do niego jeszcze kawałek drewna albo
    dwa. Za tonę brykietu czyli 77 zgrzewek zapłaciłem razem z transportem
    750 zł i myślę że jest wart swojej ceny, zajmuje mało miejsca, jest
    bardzo wydajny i dobrze się pali. Brykiet z wiórów drzew iglastych
    można kupić za 500-600 zł, ale spala się on zdecydowanie szybciej nie
    dając aż tyle ciepła, a poza tym już po kilku paczkach widać było gruby
    osad z sadzy wewnątrz kominka, na szybie i wewnątrz obrotowej nasady
    kominowej, ten dębowy nie daje takiego efektu.

    T.