    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ciepła, Francuska zima
    Date: Thu, 2 Dec 2021 21:27:05 +0100

    2021-12-02 o 18:28 +0100, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Nikt na razie nie ma pomysłu jak "zutylizować" wycofane z użytku
    > elektrownie atomowe.

    Chwilę temu chciałeś arabskie pustynie zapełniać panelami. No to pod
    tymi panelami zakopać. :)

    > System Europejski już dawno jest spięty

    Spięty czy nie, prawo Joule'a obowiązuje. Twój pomysł zasilania Europy
    panelami porozkładanymi na Saharze rozbija się m.in. na tym.

    > Ciągle powstają nowe linie bo w skali EU to jest biznes.

    Z tym zgadzam się w 100%. Ale tylko pod warunkiem, że zamienimy słowo
    "biznes" na "obłudną spekulację pod przykrywką ekologii".

    > Roztaczasz wizje podróży planetarnych to musisz zacząć myśleć
    > globalnie :-)

    Podziały narodowo-religijne istnieją i nie znikną. Żadne suwerenne
    Państwo nie zgodzi się na uzależnienie od zewnętrznego dostawcy
    energii. To również dlatego produkcja pozostanie lokalna, a to wyklucza
    panele - przynajmniej jako główne źródło energii.

    > Obstawiam, że przez najbliższe 5-10 lat nastąpi dynamiczny rozwój PV
    > mimo Twojego "tupania nóżką" :-)

    Ależ ja co do tego nie mam najmniejszych wątpliwości, bardzo dobrze
    znam siłę owczego pędu. Powtarzam tylko, że panele to nie jest
    absolutnie żadne rozwiązanie energetyczne. Bo prąd potrzebny jest także
    w nocy. I zimą. Sam jesteś panelowy aficionado, a zimą grzejesz się
    węglem... Dziwne, prawda?
    To może być co najwyżej jakiś egzotyczny dodatek marketingowy do
    poważnych źródeł zasilania, a na dziś z poważnych źródeł zasilania mamy
    tylko atom (nie dotyczy Islandii). Jutro być może powstaną rozwiązania
    wodorowe, ale to duża niewiadoma.

    Mateusz