    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <p28pdp$gjs$1@dont-email.me> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <p2917h$ieg$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <p293s5$o9u$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5a4817ca$0$655$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <5a482db8$0$659$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <5a48b096$0$647$65785112@news.neostrada.pl>
    <p2aen9$1k9$1@node1.news.atman.pl>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sun, 31 Dec 2017 11:58:01 +0100

    W dniu 2017-12-31 o 11:38, JKK pisze:

    > Szkoda, że pomysłodawca takiego liczenia nie odniósł się do maszyny
    > parowej. Aż strach pomyśleć jakie zyski moglibyście dzisiaj uzyskiwać
    > w tych cudownych urządzeniach.
    > JK

    Bredzisz od rzeczy. Kiedy pojawił się ten sposób liczenia nie było
    innych kotłów gazowych jak z otwartymi komorami spalania. Ponieważ kotły
    te pracowały na naturalnym ciągu kominowym to musiały tak samo jak kotły
    węglowe grzać ten komin, aby mógł w nim powstawać ciąg. Nie było więc
    potrzeby, aby zmieniać sposób liczenia.

    Później dopiero zaczęły się pojawiać kotły z komorami zamkniętymi i
    kotły kondensacyjne.

    Skoro dla starych kotłów liczono sprawność tak jak dla kotłów węglowych
    to jak sobie wyobrażasz miało wyglądać liczenie sprawności kotłów
    kondensacyjnych?

    Gdyby nagle zmieniono sposób liczenia to potencjalni klienci
    stwierdzaliby po co przepłacać, skoro kotły kondensacyjne mają mniejszą
    sprawność od kotłów węglowych.

    Zastanów się trochę. Sposób liczenia sprawności kotłów kondensacyjnych
    na ponad 100% był tylko efektem przyjęcia kiedyś dawno takiego sposobu
    liczenia dla kotłów stałopalnych.

    Dopiero teraz, kiedy nie ma już na rynku kotłów niekondensacyjnych, a
    kotły węglowe idą do lamusa można zmienić sposób liczenia i w kartach
    katalogowych kotłów kondensacyjnych producenci właśnie już podają te
    sprawności wg nowych zasad.

    Poza tym nie rozumiem po co do mnie kierujecie te pretensje i zarzucacie
    mi głupotę, skoro sami nie rozumiecie o co w tym wszystkim chodziło?

    Jak się domyślam i tak, żadnemu z Was honor nie pozwala napisać słowa
    przepraszam za swoją pomyłkę.