  • Data: 2010-01-05 19:44:03
    Temat: Re: Dobra wiadomość dla palaczy (kominkowych)
    Od: "e-kran" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Slaby jestes w arytmetyce. Jezeli kubik drewna kosztuje 180 zl, ma mase
    > 400 kg i wartosc opalowa 4,2 kWh, to cena 1 kWh wychodzi 0,11 zl. Skad
    > wziales te 0,36..0,45 zl/kWh to nie wiem ;)

    Małe sprostowanie. Te wartości ~4 kWh/kg podawane są tam dla drewna suchego
    (10-15% wilgotności). Ponieważ jako się rzekło sprzedawcy drewna "rżną" na
    ilości i wilgotności (tylko radiesteta w to nie wierzy), więc ta wartość
    energetyczna 1 kg będzie pewnie ze 3 kWh albo mniej. No bo drewno w realnym
    świecie czyli kupowane jako sezonowane i palone od razu ma ponad 30%
    wilgotności. Będzie to więc jakieś 0,14 zł./kWh. Już blisko ceny gazu.
    Te brykiety, które ja kupiłem w LM (drogo bo w detalu) dają mi w efekcie
    identyczny koszt: 8,50 zł. za 60 kWh = 0,14/kWh. Gdyby je kupić tak tanio jak
    tu podają tu niektórzy, cena 1 kWh będzie na pewno niższa niż przy drewnie.
    Producenci brykietów, te cholery ;-), chyba też to przeliczyli, bo guglam
    dzisiaj za brykietami w małopolsce i oczy przecieram: oferty 700-900 zł. za
    tonę sprasowanych odpadów drzewnianych :-O

    Ale nie o to chodzi. Komfort spalania brykietów jest znacznie większy niż w
    przypadku drewna, według mnie.

    Pozdrawiam
    e-kran