    From: QbaB <q...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Domek praterowy vs z poddaszem użytkowym.
    Date: Sun, 17 Jan 2010 23:06:24 -0800 (PST)

    Właściwie wszystko zostało powiedziane a najbliżej tego co ja chciałem
    powiedzieć był Piotr.
    Jednak powtórze to żebyś w razie liczenia głosów dodał jeden do
    parterówki :)
    Sam wybudowałem z poddaszem ale gdyby działka mi pozwalała to chyba
    wybrałbym parterowy (teraz na pewno wybrałbym parterowy)
    Generalnie jeżeli system gospodarczy to parterówka pozwala zrobić dużo
    więcej własnymi siłami. Ocieplania ścian bez rusztowań to nie tylko
    oszczednośc na wypozyczeniu czy jego kupieniu ale i brak potrzeby
    pomocników do jego przesuwania, stawiania i rozkładania. Ponieważ dach
    w parterówce jest bardziej płaski to równiez tu można wiele (jak nie
    wszystko) zrobić samemu (a polecam deskowanie i papę na początek).
    Koszt stropu nie jest mały ( u mnie ok 10 tys), choć chyba warto
    zrobic cienki betonowy równiez w parterówce. Koszt schodów to tez
    ponad 10 tys (betonowe taniej ale obkładanie drewnem też sporo
    kosztuje).
    Poza tym jak pisali przedmówcy na starość schody nie są przyjazne.
    Co do powierzchni dachu to chyba mit (ja tez tak kombinowałem że dach
    drogi wiec w domu z poddaszem wyjdzie taniej), u mnie dom mający
    wymiary 11 x 9,5m ma ponad 200m2 dachu (jest 160m2 powierzchni
    uzytkowej razem z garażem). Muśle ze w parterówce o podobnej
    powierzchni nie wyjdzie dużo więcej dachu.
    Mniej problemow z ocieplaniem dachu/stropu.
    Nie rób garażu w bryle budynku ale zrób pomieszczenie gospodarcze/
    spiżarnię/składzik.
    Pokoje sypialne i dla dzieci wystarczą o pow do 15m2, większe są za
    duże choć ładne (u mnie mają ok 20m2)
    Lepiej ich kosztem powiększyć salon (imprezy rodzinne - u mnie to min
    16 osób), bo tutaj i w kuchni raczej toczyć się będzie zycie rodzinne.

    Podsumowując, jeżeli system gospodarczy to moim zdaniem bezapelacyjnie
    parterówka.
    Pzdr
    QbaB