    From: "jf" <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Droga dojazdwa do formy
    Date: Sun, 20 May 2012 11:55:56 +0200

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości grup

    Dostawca zadał mi pytanie na które nie potrafię odpowiedzieć. Czy życzę
    sobie mieszankę (w sensie klieniec + frakcje drobniejsze, aż do pyłu
    włącznie), czy też czysty. Podobno mieszanka łatwiej się ubija i nie
    osiada przy późniejszym korzystaniu. Cenowo taniej, więc podejrzewam, że
    gdzieś musi być gorzej (nie zależy mi na taniej, zależy mi na lepiej).
    Podpowiecie mi o coś zaletach/wadach?

    Moim zdaniem kliniec ma właściwości wzajemnego klinowania się
    i jego stosowanie ma powodować to, że nawierzchnia nie powinna osiadać.
    Pozwala też na odsączanie wody, oddalenie jej od nawierzchni.
    Gdy ta warstwa nie przepuszcza wody w dół, woda pozostaje w górnych
    warstwach podsypki. Zimą zamarzając wysadza nawierzchnię drogi (asfalt,
    kostka).
    Drobniejsza frakcja dawana na kliniec, jakieś 5 cm grubości, ma za zadanie
    wyrównanie warstwy klińca dla ułatwienia kładzenia nawierzchni.
    Warstwę klińca należy zagęścić przed wysypaniem frakcji drobniejszej,
    a na końcu obie warstwy na raz. Frakcja drobniejsza musi także przepuszczać
    wodę,
    więc im więcej będzie w niej pyłu, tym gorzej będzie ją przepuszczała.
    Kliniec + frakcje drobniejsze, aż do pyłu, faktycznie, łatwiej jest ubić
    ponieważ frakcje drobne
    wypełnią przestrzenie między klińcem. Ale woda będzie musiała spływać
    po powierzchni drogi. Jeżeli docelowo np. w przyszłości nie będzie układana
    nawierzchnia typu asfalt czy kostka, to pewnie można dać mieszankę.
    W żadnym przypadku pod nawierzchnię uszlachetnioną.
    W innym przypadku zasypał bym samym klińcem. Nie będzie osiadał.
    Zrobią się z czasem małe koleiny, ślady kół. Nic wielkiego. Co jakiś czas
    można poprawić
    grabiami. Ale nie stworzy się błoto itp.
    Pozdrawiam
    jf