    From: marios <d...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Date: Thu, 2 Mar 2023 20:04:44 +0100

    W dniu 28.02.2023 o 18:11, M M pisze:
    > A może (zapomniane już trochę) płaskie kolektory słoneczne i bojler z wężownicą?
    Sprawność bliżej 80% a nie 20% czyli powierzchnia wystarczy 4x mniejsza. Konieczne
    zapewnienie podtrzymania zasilania dla pompki obiegowej, by się nie zagotowało - ale
    jest na to sposób, mały panel PV zasilający małą pompkę DC. Wskazany duży bojler z
    dobrą izolacją cieplną (mam 300l gdzie podają straty 65W).
    > PV z oddawaniem przez falownik do sieci wymaga zgłoszenia ale nie z powodu że ktoś
    zginie lub coś się spali itp. (falownik ma zabezpieczenia przed pracą "na wyspie")
    ale zwykły licznik (już elektroniczny ale nie dwukierunkowy) może naliczać oddawaną
    energię tak jak pobieraną czyli rachunek wzrośnie. Jedynie bardzo stare liczniki
    mechaniczne nie miały zapadki i przy oddawaniu energii do sieci liczyły do tyłu.
    Niestety obecnie już na nowych zasadach rozliczeń, mniej korzystnych (sprzedajemy
    energię dużo taniej niż kupujemy) niż dawny "wirtualny magazyn" z którego można było
    odebrać 80% (dla instalacji max 10 kW).
    > Przełączanie DC to niełatwy temat ze względu na łuk elektryczny (przy AC gasnący
    przy przejściu przez zero), jeśli już to przekaźniki półprzewodnikowe (gdzie
    elementem przełączającym jest MOSFET lub IGBT).
    > Nowy falownik trójfazowy 8 kW da się już kupić poniżej 3k PLN jak się dobrze
    zapoluje (jakiś Chińczyk ale w sumie to wszystkie są tam robione), mniejszej mocy są
    niewiele tańsze a z czasem (jeśli wysokie ceny energii się utrzymają i miejsce
    pozwoli) pewnie warto będzie instalację rozbudować.

    Dzięki za podpowiedzi.

    Z kolektorami to tak średnio mi się sprawdzi, bo jeszcze kombinowanie z
    dachem (eternit do wymiany kiedyś), pompkami, glikolem, wymiennikami, itd.

    Zimą też raczej dużo więcej z kolektora nie uzyskam, to jeden pies, a
    latem PV będzie aż za dużo na bojler, - bardziej pralka, indukcja, etc.

    Faktycznie nie pomyślałem, że rozłączanie DC bardziej "klei styki z
    braku 0".
    No nic, można spróbować, dodatkowe bezpieczniki topikowe w szereg, i
    dodatkowy stycznik robiący "na zwarcie" w razie "W".

    @Cavallino
    Tak, dobry kierunek, zimą wiem że uzysk będzie mizerny, ale powiedzmy
    od połowy marca mam nadzieję na coś sensownego- czyli odciąży rachunek,
    trochę grzania i CWU.

    I tak kupię falownik z czasem, a może i zaraz, ale strasznie drogie
    teraz widuję, w Brico Sofar 6.6 za 4200 br, to jeszcze całkiem nieźle,
    a 3.3 na olx-ach po 3100 .. a w ofercie że netto (3800br).

    .. i nie bardzo pasuje mi ten Sofar 3.3 - bo jakoś tak głupio kupiło mi
    się 7x Ja Solar 540W po 990 zeta. (a pojechałem po Trina), z napięciami
    coś 42 i ~50V(OC). Wg. tabelki - za mocny string na jeden MPTT Sofara, a
    na dwa za mało napięcia.

    PC mam -5kW - tylko że "mam" ale nie zdążyła się zamontować na zimę i
    pewnie jeszcze poczeka na istalacje [pozostałą].

    Mam masę rzeczy, tylko nie mam czasu ich zamontować, ciekawe czy panele
    powieszę :)