    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Grubosc chudziaka pod lawe
    Date: Tue, 02 Jun 2009 02:56:14 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Wiem, przeciez taka jest (po izolacji lawy od gruntu na etapie wylewania)
    > druga
    > glowna funkcja chudziaka; wypoziomowanie terenu pod szalunki i ulatwienie
    > ukladania szalunkow.
    > Tak mi sie paleta po glowie, ze zalecana odsadzka jest 10 cm, tzn chudziak
    > powinien byc co najmniej 10 cm szerszy od lawy.
    > Lanie chydziaka w szalunek mija sie z celem - taniej bedzie wylozyc szalunek
    > folia.
    Dobrze Wasc prawisz za wyjatkiem tej folii. Otoz nie wiem skad sie to wzielo
    aby dno wykopu pod fundament wykladac folia. Jest to ortograficzny blad
    techniczny. Zadnej folii pod beton nie tylko nie trzeba lecz dla pracy
    fundamentu jest ona wrecz szkodliwa. Ja Tornad Wam to pisze.
    Otoz po pierwsze beton wylany na grunt wnika w najmniejsze nierownosci i
    dolki zatem nie ma zadnych wolnych przestrzeni jakie tworza sie pod sztywna
    folia. Nie jest tego duzo ale te 2 - 5 mm ten fundament na folii osiadzie
    wiecej niz bez.
    I druga sprawa ale to juz wyzsza szkola jazdy. Otoz malo kto wie, ze pomiedzy
    murem fundamentem wylanym z betonu czy starym murem ceglanym na zaprawie
    wapiennej, powstaje... napiecie elektryczne. Nie jest ono duze, zarowki tym
    nie zaswieci ale te 20 - 50 mV spoko mozna zmierzyc. Ja to mierzylem i wiem. I
    co wazne napiecie to ma polaryzaje ujemna tzn. sciana w stosunku do gruntu ma
    potencjal elektryczny ujemny. I jesli ten fundament posadowiony jest na
    gruncie spoistym to w tym gruncie zachodzi elektroosmoza, ktora go osusza.
    Woda wedruje w porach od plusa do minusa zatem od gruntu do sciany, ktora
    potem wznosi sie kapilarnie na ten metr czy nawet dwa. A jak pod spodem jest
    folia a z boku izolacja to to zjawisko zachodzi w ograniczonym stopniu.
    Na ile to jest wazne niech swiadczy problem, ktory kiedys niejako z biegu
    rozwiazalem. Do instytutu w ktorym pracowalem przyszedl gosciu po rade, bo sie
    im akumulatornia porysowala. Zaden utytlany profesor ani docent przyczyny nie
    znalazl wiec jako taki drobiazg doszlo to do mnie. Gosciu przyjechal ponownie,
    pogadalismy i wyjasnilem mu sprawe, ze to prawdopodobnie od tego, ze
    fundamenty i te porysowane sciany, od tych prostownikow, maja potencjal
    dodatni. Przepisy elektryczne zobowiazywaly i zobowiazuja do uziemiania
    wszystkiego co sie rusza czy stoi. Wiec uziemili minus tej instalacji.
    I bylem glupi, bo mu powiedzialem aby uziemili plus to osiadania fundamentow
    nie bedzie. Mial przyslac umowe, mialem napisac cala dokumentacje i wziac za
    to pare zlotych ale gosciu sie wiecej nie pokazal. Ani pocaluj sie w de nie
    powiedzial.

    Pzdr.
    Tornad