  • Data: 2010-01-27 20:38:25
    Temat: Re: Ile tracę przez okna ?
    Od: M <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    e-kran pisze:

    > Jeśli ma mur z kamienia, to okna będą wpływać na bilans ale w małym stopniu.
    > Skąd przeświadczenie, że jeden element domu ma tu jakiś wpływ na inny element?

    Bo te elementy na siebie wpływają. Nie wpływałyby, gdybyś je rozdzielił
    - tzn. każdy z nich oddzielił 30cm X 30cm styropianu.

    > Trzeba dostarczyć Y1 energii aby wewnątrz budynku wytworzyć temperaturę X
    > stopni. Jeśli wymienimy stare okna, przez które ucieka ciepło, to do
    > wytworzenia wewnątrz temperatury X stopni będzie trzeba już tylko Y2 energii,
    > gdzie Y2 < Y1. Y1-Y2 to zysk energii powstały po wymianie okien. Pytanie, czy
    > ten zysk będzie odczuwalny ale na pewno będzie > 0.
    > Nadal nie widzę związku między ucieczką ciepła przez okna, przez drzwi i przez
    > ściany. Zakładam cały czas, że wewnątrz budynku utrzymywana jest temperatura X.

    Nie moja wina, że tego nie widzisz. Dam ci przykład z nieszczelnymi
    oknami. Oknem wwiewa zimne powietrze do środka. Ściana jest dla
    uproszczenia dwuwarstwowa - efekt jest taki, że ściana jest oziębiana od
    środka w części nieizolowanej. Trudno jest nawet oszacować ile tego
    powietrza jest wwiewane i jak wyziębia ścianę.

    Drugi przykład: gdyby było, jak piszesz, to wystarczyłoby aby ocieplić
    budynek i mieć zyski poprzyklejać w dowolnych miesjcach płyt

    Trzeci przykład może ci podać kiki. W pomieszczeniu jest 16C mimo, że
    piec chodzi na maksa i jest 20cm wełny.

    > Ja nie mówię o wyliczeniach z dokładnością 23 miejsc po przecinku pozwalającą

    Raczej nie jest to 23 miejsce po przecinku - zresztą najdokładniejsze
    pomiary to tylko 12 miejsc po przecinku. Tutaj piszemy o dokładności
    rzędu 10%. Jak masz element, który puszcza 10kW i jednocześnie liczysz
    oszczędności rzędu 1 kW przez zmianę 15cm styro na 30cm styro to jest
    właśnie w granicach błędu.

    M.