    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak poprawnie zasypać fundamenty/wykop?
    Date: Mon, 06 Apr 2009 12:42:33 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Pod moim domem, z częściowym podpiwniczeniem jest dość dużo ław
    > fundamentowych - architekt zaszalał na nasze sugestie o mocnym
    > posadowieniu,
    Architekt rzeczywiscie zaszalal, jesli zaprojektowal fundamenty w oparciu o
    Twoje sugestie. Powinien je obliczyc w oparciu o wartosci liczbowe okreslone
    na podstwaie budowy geotechnicznej podloza gruntowego. Ciekawi mnie tez, czy
    zaprojektowal drenaz opaskowy, czy czasem nie jest on konieczny.
    i majster który zabrał się do robienia wyceny SSO
    > zauważył, że prawie całą ziemię trzeba będzie wybrać spod domu, gdyż
    > ławy są tak blisko sebie, że ziemia i tak się osunie.
    Przynajmniej majstra masz madrego - trzymaj sie go.
    Pod spodem mamy
    > gilnę pomieszaną z piaskiem.
    Nie za bardzo w to wierze, bardzo rzadko wystepuje glina pomieszana z
    piaskiem. Moze byc glina piaszczysta lub piasek gliniasty. Oba te grunty sa
    dosc nosne.
    Zastanawiam się jak to potem poprawnie
    > zasypać? (czym, jaka technika). Nie chciałbym mieć potem problemów z
    > osiadającą podłogą itp itd.
    > Spód ławy będzie na głębokości ok 160 cm, zero jest ok 70 cm nad
    > ziemią. Część zajmą piwnice (jakieś 1/3) więc tam nei ma problemu,
    > część garaż, który jest 20 cm na ziemią ale cała reszta wymagała
    > będzie usypania jakichś prawie 2m podsypki. Jak to poprawnie wykonać i
    > czym?
    Warstewkami 10 cm i ubijakiem recznym od zewnatrz i z uzyciem zageszczarki
    mechanicznej na wiekszych powierzchniach.
    Wczesniej na scianach piwnic od zewnatrz izolacja pionowa (ja preferuje pape
    termozgrzewalna), potem ew. drenaz w obsypce, ew. ocieplenie 5cm styro,
    geowloknina i zabudowanie gruntem z wykopu.
    Wewnatrz dobrze zageszczonym gruntem rodzimym a pod plyta 20 cm odsianego z
    pospolki rownoziarnistego uklepanego zwiru, na tym plyta zbrojona w srodku
    siatka.
    > Swoją drogą czy pod ławy leje się zawsze chudziak i dopiero na nim
    > stawia zbrojenie i szaluje pod ławy, czy ławy można lać bezpośrednio
    > na niezruszonej ziemii (glinie)?
    Leje sie chudziak. Na glinie ani porzadnie lawy nie zazbroisz a w przypadku
    zalania wykopu, dupa w kwiatach.
    A w ogole pytasz o takie oczywiste rzeczy, ze radze sie wczesniej troche
    podszkolic i poczytac wiecej, nawet starych dyskusji, w ktorych te sprawy byly
    juz wielokrotnie walkowane. Co nie znaczy, ze ja i zapewne wielu innych Ci nie
    doradzimy. Chodzi o to abys wiedzial co jest wazne o co pytac.
    A projekt po zatwierdzeniu, aby sprawnie "nadzorowac" budowe musisz umiec na
    pamiec, zanim zaczniesz cokolwiek robic - widziec to w zamknietych oczach:).
    W sumie nie podoba mi sie ten architekt; byc moze lawy masz przeprojektowane
    co znaczaco, jak sam widzisz, niepotrzebnie podrozy koszty fundamentowania.
    Ponadto czesc podpiwniczona a czesc budynku nie, to tez wydaje sie
    ekonomicznie nieuzasadnione.
    Powinno sie jednak za te pare piec stow zrobic jakies zgrubne chociazby
    badanie geotechniczne i w oparciu o nie oraz o fundamenty sasiada, projektowac
    szerokosc law; tak przynajmniej pisze w odnosnej normie dot. fundamentowania.
    Pzdr.
    Tornad