  • Data: 2021-12-21 09:44:16
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 21.12.2021 o 07:16, A S pisze:

> [...]
    sterowany-poziomem-napiecia-7nrm

    > ładne.
    >
    > Nic nie zadziała, jeśli nie będę miał magazynu energii na jeden cykl
    > pracy pompy tłokowej. Skoro suw pracy bierze 3 razy więcej prądu niż suw
    > poworotu, bez magazynu panel FV natychmiast utraci napięcie. Liczyłem na
    > miękkie starty PWM, ale to bez sensu, bo należy nie miękko wystartować
    > pompę, a miękko startować każdy suw.

    No brawo TY :)

    > Jeśli pojawi się moc słoneczna pozwalająca na pracę pompy, to nie na jej
    > start.
    >
    > Pewne nadzieje wiążę z dodaniem mechanicznych przeciwwag na wały pomp
    > (lub sprężyn).

    Nie kombinowałbym ze sprężynami/przeciwwagą. Wprowadzasz dodatkowe
    obciążenie.

    Ale już przecież ustaliliśmy, że akumulator raczej jest potrzebny :)

    > Superkondensator? Na oko dobrze przetrzyma nadwyżkę energii z suwu
    > powrotu do suwu pracy (okres silnika ok. 1 s). Dobrze liczę na palcach,
    > że C=1F, U=12V da mi I=1A przez t=6s? Potrzebna przetwornica, aby
    > napięcie było dobrze ustabilizowane, bo jak rozumiem superkondensator
    > nie znosi nawet chwilowych przekroczeń wartości nominalnej podczas
    > ładowania.

    Przetwornica też jest potrzebna w tym przypadku i nie chodzi tylko o
    superkondensator. Ona ma również za zadanie sięgnąć do maksymalnej mocy
    panelu. Pompy bez przetwornicy zaniżą moc panelu w szczytach, przecież
    wyjaśniałem, ponadto przetwornica ma być zabezpieczeniem przed
    nadmiernym napięciem, gdyby inne pompy uległy awarii.

    Nie kombinuj na "dziko" z samymi panelami bo to nie wypali.

    > Chyba przekraczam cenę i komplikację sterownika MPPT z akumulatorem.

    Akumulator nowy: 200zł (45Ah)
    MPPT 30A 500zł
    Przetwornica 20zł
    Układ z diodami 20zł
    Gotowiec 3szt 130zł
    Superkondensator ? Bo nijak nie wyliczę skutecznej pojemności przy 14V

    Wydaje mi się że z tego zestawu akumulator obecnie jest najważniejszy
    ale na Twoim miejscu już dawno bym wydłubał obecny akumulator i poddał
    go długiemu ładowaniu małym prądem, skoro wyszło, że jest niedoładowany.
    Po zapewnieniu mu nowych ustawień z PWM może okazać się, że jeszcze da
    radę bo ma tylko wspomagać pompy a nie być głównym zasilaniem. Po
    naładowaniu możesz bez problemu sprawdzić jaką jeszcze ma pojemność i
    nie przesądzać teraz, że to zupełny złom.
    Pojemność można za darmo sprawdzić w punkcie sprzedaży akumulatorów,
    mają tam odpowiednie przyrządy.

    MPPT możesz obecnie nie kupować bo PWM przy tej pojemności akumulatora
    wystarczy, chociaż warto w przyszłości sięgnąć po większą moc z paneli.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>