  • Date: Fri, 13 Mar 2009 13:46:23 +0100
    From: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kominek - doprowadzenie powietrza do spalania.

    zbigi pisze:

    > Ale dlaczego?
    > Pytam, bo niedawno sam wpadlem na pomysl, by wlasnie powietrze z
    > zewnatrz wprowadzic do komory grzewczej zamiast pod wklad (do spalania).
    > Dlaczego uwazasz, ze jest to duzy blad?

    Zaczne od wyjasnienia, ze nie jestem fachowcem, a fizykiem.
    Tak oto widze fizyczny sens robienia dolotu powietrza z zewnatrz:

    Doprowadzanie powietrza do kominka robi sie po to,
    by kominek nie wypalal powietrza z pomieszczenia.
    Bo jesli wypali, czyli jesli powietrze z pomieszczenia
    pójdzie w komin - w jego miejsce naplynie zimne z zewnatrz.
    A sa to ogromne ilosci merów szesciennych - ktos tu liczył.

    Mamy wiec jakby 2 obiegi powietrza:

    Jeden obieg to pobieranie z pokoju (dołem obudowy) powietrza
    "domowego", ocieplanie go na uzebrowanym korpusie kominka
    i jakies tam rozprowadzanie po pokojach za pomocą systemu
    zwanego DGP. Powietrze "domowe" w ciągu dnia wielokrotnie
    przechodzi taki cykl ogrzewania. Jest cieplo.

    Drugi obieg to pobieranie z podwórka, kierowanie wprost
    w palenisko i wypuszczanie kominem w postaci spalin.

    Jesli powietrze z podwórka - przeznaczone do spalania - ucieknie
    nam na dom zamiast trafic do paleniska to jest gorzej, bo zimno.
    Tak samo jest gorzej, jesli cieple, "domowe" powietrze
    pójdzie do komory spalania - po prostu szkoda kalorii.
    Ale nie ma co przesadnie dramatyzowac. Kominek zasysa powietrze
    ze swej okolicy i podanie go w okolice paleniska zazwyczaj wystarcza.
    Ktos tu zalaczal fotke z podawaniem przez kratke na pionowej
    sciance pod szyba kominka. Po mojemu tak jest nieco lepiej (celniej
    - kratka tuz przy popielniku).

    http://picasaweb.google.com/AStasiew/Budowa#52488099
    85836283346

    W glebi otworu widac rure z powietrzem. Rura ta skreca do nas
    i wychodzi w kratce przed popielnikiem. Kominek stoi na nóżkach,
    zatem "domowe" powietrze wejdzie przez dziure u dołu i bokami
    pójdzie do góry miedzy korpusem a obudowa z G-K. Nie ma absolutnie
    zadnego odczucia, ze jest zimno. Popielnik żre tlen jak smok.

    Jednak celowe wyrzucanie powietrza z zewnatrz do komory grzewczej
    "by sie ogrzalo" jest bledem. To jest powietrze do spalania.
    Do wymiany powietrza w domu sluzy wentylacja.

    pozdro
    --
    A S