  • Data: 2012-07-19 01:36:01
    Temat: Re: Kot i wylewka
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Ikselka napisał:

    > A kto mówi, że ma nim być? - ma być substytutem bliskiego... zwierzęcia.
    > Człowiek od zarania udamawiał zwierzaki. Cóż z tego, że wyszedł z jaskini
    > do blku czy domu.

    Ale akurat kot domowy wcale udomowiony nie został - jako gatunek jest to
    nadal dzikie, samodzielne zwierzę... To że poszczególne osobniki zostają
    przekonane do oddania swobody za wygodę mieszkania z człowiekiem nie
    oznacza totalnego udomowienia jako gatunku.

    Również pies jako gatunek nie został udomowiony, mimo że jako gatunek
    jest prawie całkiem od człowieka zależny... Pies jako gatunek udomowił
    się sam, na własne życzenie - przez pierwotną kooperację międzygatunkową
    w polowaniu na zwierzynę (człowiek potrafił być skuteczniejszy w
    polowaniu a kości nie jadał...)

    Człowiek to udomowił krowę, owcę - złapał, zamknął w zagrodzie i o
    zdanie nie pytał.

    Tak więc zwłaszcza koty należy traktować jako stworzenia wolne i
    samodzielne - są z nami bo taka ich wola.

    --
    Darek