    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kupic uzywany czy budowac?
    Date: Wed, 7 Jul 2010 14:10:43 -0700 (PDT)

    On 7 Lip, 13:05, "Boombastic" <b...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja mam zupełnie odmienne zdanie, bo na bieżąco porównuję domy stare i nowe
    > oglądając je dokłanie, a nie tylko z zewnątrz.
    Alez prosze bardzo.

    > Komin w centrum domu ma
    > świadczyć o jego atrakcyjności?
    Nie o atrakcyjnosci a o projekcie z glowa. Dzieki temu kmin nie grzeje
    sciany zewnetrznej.
    > Większość okien od południa?
    Tak i do tego te okna sa w pomieszczeniach uzywanych w dzien. Dzieki
    temu mam jasno i milo. Jak mi sie zrob za jasno to mam rolety. Jak mam
    okno od polnocy to tylko zarowka albo lustro doswietlajace. Obie
    metody troche dretwe.

    > A pozostałe są
    > zamurowane?
    A dlaczegoz by?

    > Zapominasz chyba o wielu komunistycznych ograniczeniach
    > dotyczących budowy domów w tamtych czasach jak na przykład ograniczenie
    > powierzchni domu przez co budujący stosowali różne dziwne tricki by tylko
    > dostawić jeszcze jedno piętro.

    Napisalem przeciez ze domy z tego okresu sa naj bardziej bez sensu.
    Mam dom ponad 100letni i sobie chwale. Widze we wsi pare innych dosyc
    starych domow i one tez sa budowane sensownie. Moze nie uwierzysz ale
    w nich tez sa strefy dzienne, nocne, robcze...

    > Remont starego domu można porównać do remontu trzydziestoletniego auta. Niby
    > da się, niby będą elementy nowe, będzie jeździć, ale całość jest niestety
    > gorsza od aut współczesnych. I to widać w budynkach na przykładzie tendencji
    > do zamykania przestrzeni w starych domach zamieniając ją na małe pokoje,
    > małe łazienki, do tego klatki schodowe najczęściej wąskie, ze stromymi
    > stopniami, małe okna, drzwi balkonowe z wysokimi progami, bryła budynku
    > pudełkowata. Czasem zdarzają się ciekawe domy z tamtego okresu, ale są one w
    > zdecydowanej mniejszości.

    Nie przecze, ale pytanie inicjalne bylo o tym czy sie oplaca. Zakladam
    ze jak ktos sie decyduje na kupno to ocenia to wszystko i kupuje jak
    mu wyjdzie ze tych baboli nie ma albo sa malo upierdliwe.

    > Współczesne domy są zupełnie inaczej projektowane, mają zapewniać
    > przestrzeń, a nie wrażenie postawionego mieszkania z bloku na działce.
    > Stosuje się podziały stref dziennych, nocnych, rekreacyjnych. Normalną
    > sprawą są łazienki przy sypialniach, garderoby, szerokie i wygodne klatki
    > schodowe, często efektownie doświetlane oknami czy w inny sposób. Człowiek
    > nie musi obawiać się mijania na schodach i patrzenia równocześnie pod nogi i
    > na głowę by się nie uszkodzić. Tego nie ma w starym budownictwie i raczej
    > jest to bardzo trudne do zrobienia ze względu na istniejącą konstrukcję.

    Wszystko zalezy od przypadku. Nie przecze ze jakas klita czy inny
    chlewik zbudowany jakas wynalazcza metoda w latach 60-tych jest nie
    wart roboty. Ale widzialem pare starych domow w ktorych wystarczylo
    zbic tynki i je ponownie nalozyc, zrobic elektryke, wymienic okna i
    drzwi a lazienke zrobic w odpowiednim miejscu zeby efekt byl naprawde
    extra za sensowne pieniadze.

    Jojdanie ze stare jest be jest rownie bledne jak udawanie ze remont
    zawsze jest tanszy.
    Remont moze byc tanszy a zazwyczaj jest mozliwe mieszkanie w takim
    remontowanym domu jesli naprawde trzeba.

    --
    Lukasz Sczygiel