    From: " karlos" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Montaż czujnika temperatury
    Date: Tue, 3 Feb 2009 08:38:07 +0000 (UTC)

    > Jako ze kocioł działa w trybie binarnym - grzeje bądź nie to trzeba
    > zastosować właśnie taki system. Czyli wpuszczanie określonej ilości
    > ciepła i czekanie aż sie ustabilizuje. Jako ze mieszkanie ma
    > niewyrównaną w zależności od pomieszczenia pojemność cieplną (grube
    > ściany, za małe grzejniki ale większych się nie dało), to nieefektywnie
    > jest trzymać określoną temperaturę bo w jednym będzie wystarczająco
    > innym nie.
    >
    > Na dzień dzisiejszy druty mogę mieć we wszystkich pomieszczeniach za
    > wyjątkiem kuchni i łazienki.

> [...]

    witam!
    moze wtrace kilka swoich zdan
    Z Twojej wypowiedzi wynika, ze do sterowania temperatura w domu budujesz
    niejako wlasne urzadzenie/program, stad mozesz miec pewne pole do "popisu".
    Jak wiadomo dom jest bardzo niewdziecznym obiektem do utrzymywania w nim
    okreslonej temperatury ze wzgledu na duza pojemnosc cieplna. Taki uklad
    (nawet w przypadku domu z dobra izolacja) wolno reaguje na dostarczanie
    ciepla i w najprostrzych sterownikach wiazac sie to moze z silnymi
    przeregulowaniami, nawet gdy ustawimy histereze na poziomie +-1*C. Nic nie
    poradzimy, mamy uklad sterowania wlacz/wylacz grzanie. Nie mamy wplywu na
    modulacje palnika pieca.
    W Twoim przypadku sa wg mnie trzy metody podejscia do tematu:
    1) montujesz dwa czujniki temperatury, jeden w pomieszczenie z "dolna
    temperatura" - szybko wychładzający się, a drugi w pomieszczeniu z "gorna
    temperatura" czyli w takim, ktory szybko sie nagrzewa, dzieki temu mozesz
    probowac usrednic ta temperature.
    2) powinienes dazyc do wyrownania mocy cieplnych w poszczegolnych
    pomieszczeniach z wylaczeniem np. lazienki, gdzie temp. powinna byc wyzsza
    dla podniesienia komfortu cieplnego. Mozesz to zrobic poprzez np. zdlawienie
    grzejnikow w pomieszczeniach, gdzie jest za cieplo. W skrocie, dzieki tym
    zabiegom przynajmniej teoretycznie otrzymasz rownomierny rozklad temperatury
    dla calego domu (wiadomo, że pomieszczenia wewnetrzne beda wolniej sie
    wychladzac, niz skrajne przy scianach zewnetrznych). Czujnik montujesz np. w
    pomieszczeniu, w ktorym wiesz, ze nie ma przeciagow, nie przegrzewa sie i nie
    ma dodatkowych zrodel ciepla np. kuchenka/piekarnik/kominek. To nie musi byc
    pomieszczenie, w ktorym ciagle przebywasz. Poprostu musi to byc w miare
    stabilny punkt odniesienia.
    3) ustawiasz na piecu jakas stala temperature wody c.o., a temperature w
    poszczegolnych pomieszczeniach regulujesz przy pomocy termostatow na
    grzejnikach.

    Jezeli sam piszesz program sterujacy temperatura, mozesz sprobowac podpatrzec
    jak to jest rozwiazane np. w fabrycznych laboratoryjnych/przemyslowych
    regulatorach temperatury, przynajmniej jakies pobiezne informacje o
    algorytmach.
    Ja osobiscie kiedys zrobilem maly test i wykorzystalem do regulacji
    temperatury maly regulator Shinko (koszt ok 400zl), ktory ma wbudowane cala
    mase funkcji, co prawda nie ma tygodniowki bo nie jest do takiej pracy
    przystosowany (ale mozna to tez sprytnie obejsc :)), ale ma najciekawsza
    funkcje tzw. auto tuningu. Uruchamiasz ta funkcje, a regulator sam wlacza
    grzanie do okreslonej temperatury i w ten sposob "uczy" sie charakterystyki
    obiektu cieplnego, z ktorym bedzie wspolpracowac, a nastepnie przechodzi do
    normalnej pracy. Na prawde spisywalo sie to swietnie (pomijam sprawe
    odpowiedniej konfiguracji takiego regulatora, ale jest to na prawde
    nieskomplikowane).
    I jeszcze jedno - nie wiem jak jest w wiekszosci regulatorow temperatury
    rozwiazane polozenie czujnika pomiarowego. Ja sie spotkalem z regulatorem,
    ktory mial czujnik od strony sciany (wbudowany w obudowe). Niby koncepcja
    dobra bo jakies przeciagi nie beda wplywac na pomiar, ale z drugiej strony
    pomiar byl kompletnie do du.. bo jakis "madry konstruktor" nie przewidzial,
    ze sciana duzo wolniej sie nagrzewa niz powietrze i w efektcie nie mamy
    praktycznie regulacji. Ale to tak na marginesie.
    pozdrawiam
    K.