    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Date: Wed, 25 Feb 2009 08:31:11 +0100

    Robert napisał(a):

    > Panie Jacku....
    > Styropian nie nasiąka wodą? a weź go Pan wrzuć do wiadra z wodą na kilka dni
    > i najlepiej zatop i przytrzymaj na ten czas pod wodą. Po wyjęciu wyciśniesz
    > go Pan jak gąbke... kwestia czasu.
    > Wełna ma kilka innych zalet.... :-)

    Na dodatek kiedy nasiąknie wodą traci swoje właściwość termoizolacyjne -
    zresztą jak każdy inny materiał Ale styropian ma jeszcze tą wadę, że
    bardzo długo wysycha. Gdzieś kiedyś czytałem, oglądałem - nie pamiętam -
    testy Styropian pod tynkiem ściągnięty do pomiarów po 2 sezonach -
    zawierał około 30 parę procent wody, wełna podobnie ale styropian
    suszony w warunkach laboratoryjnych potrzebował o wiele więcej czasu na
    wyschnięcie niż wełna. Z tymi procentami, czasami mogę się mylić bo już
    dokładnie nie pamiętam ale wnioski były takie, że styropian po
    jesienno-zimowym nasiąkaniu nie zdąży wyschną przez lato, a przez to z
    czasem straci całkowicie swoje właściwości termoizolacyjne. Z wełną nie
    ma tego problemu o wiele szybciej wysycha. Pewnie jak w każdej historii
    i wyliczenia dla styropianu będą na tyle nieistotne w jednostce czasu
    jakim jest życie lub żywotność budynku, że normalny użytkownik tego nie
    wyczuje, a za kilkanaście/kilkadziesiąt lat i tak nikt nie będzie chciał
    mieszkać w starej chałupie :)

    Zaletą wełny jest jej niepalność, o styropianie nie można powiedzieć, że
    jest bezpiecznym materiałem.

    Ariusz