    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Date: Fri, 18 Feb 2011 22:58:54 +0100

    news:ijmi3p$8v5$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie ta filozofia :-) Gosc puszcza na drabinke ciepło bo w zasobnikach
    > wiecej sie go nie miesci.

    Ale jaka osiaga temp. w zasobniku?

    > Jak dostarczane jest ciepło to rosnie temperatura, a powyzej 100st - bum
    > :-) A jak zamknie zawór zeby wody nie grzać - to zagotuja sie solary. Nie
    > bedzie bum ale tez do kitu :)

    To jest dokladnie to o czym pisze.
    Sprawnosc kolektora wg roznych producentow to gradient rzedu 55C, pozniej
    mocno spada i zasobnika nie zagotuje. Jak ma na dworzu temp. 30C i nawet
    goraca blache na dachu to i tak ciagle daleko do temp. zagotowania. A jak
    obnizy temp. w zasobniku to wody o temp. rzedu 70C bedzie produkowal dwa
    razy tyle ile mu sie dzis zmiesci. Dochodzac do 90C calosc po prostu sie
    wyklada nie tylko z powodu spadku sprawnosci ale jest juz po poludniu i tak
    dalej. Ja to widze teraz przy -10C na zewnatrz. Kolektor rozgrzewa sie
    bardzo szybko do czterdziestu paru C jeszcze przed poludniem, ale pozniej
    mimo wzrostu temp. wody w zasobniku temp. kolektora nie chce rosnac.

    > Bo kolektor osiągnie oczywiscie temperature przy których równoważy sie
    > pochłanianie ciepła i jego oddawanie - tylko ze to jest wysoka
    > temperatura, rzedu 150-200stopni (temp stagnacji). Wiec nie o sprawnosc tu
    > idzie ale o przetrwanie :-)

    To bedzie prawda jezeli nie uwzglednimy strat kolektora glownie plaskiego.
    Prozniowy w sloneczne dni ma mniejszy uzysk.
    Tu znalazlem przykladowy wykres, a przy okazji dla zainteresowanych cos o
    normach:
    http://www.ekoenergia.pl/index.php?id_art=1032&cms=2
    18&plik=Certyfikacja_i_badania_kolektorow_slonecznyc
    h.html
    Dokladniej trzebaby rozpatrywac konkretne produkty a nie srednia wazona.

    Pozdro.. TK