    From: "Maniek4" <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Date: Sat, 19 Feb 2011 00:13:39 +0100

    news:ijmr1a$et5$1@inews.gazeta.pl...

    > zeby była jasna sprawa -gadamy o nadmiarze ciepła latem czyli dużych
    > kolektorach. Wiec teraz twoje -10/40 to nie z tej bajki.

    M ponizej o tym wspomnial, wiec nie bede powtarzal. Generalnie chodzi o to
    samo.

    > Jakie temperatury? Solar tymi recami robiony pomalowany zwykłą farbą
    > osiąga 120stopni, wszelkie firmowe duzo wiecej. Zaden glikol tego nie
    > wytrzyma.

    Przy jakim przeplywie i jakiej temp. w zasobniku?

    > Sprawnosc to równiez nie ta bajka. Najpierw kolektor zagrzeje wode do
    > jakiegos bezpiecznego maxa. Jesli wtedy zajdzie słońce to luzik bo pompka
    > nadal chodzi i nocą ciepło oddamy - solar bedzie chłodnicą. Na następny
    > dzień mamy chłodny bufor i zabawa od nowa.
    > No ale słońce nie zaszło - musimy wyłączyć pompę bo wiecej zasobnika nie
    > mozemy nagrzewać. A słoneczko praży :-) I solary ładnie sie nagrzeją do
    > 200stopni, glikol przez zawór bezpieczenstwa nam uciekł i po zabawie.

    Nie nagrzeja sie do 200C, chyba, ze wylaczysz pompe i to tez nie takie
    pewne. Czarna kierownica w zamknietym samochodzie rozgrzewa sie do
    kilkudziesieciu stopni w letnie upaly i co prawda nie raz parzy ale sie nie
    topi. Wody na niej nie zagotujesz. Slowem, nie twierdze, ze to temp. nie do
    osiagniecia, ale ja takich nie widuje.
    Kiedys przez przypadek wylaczylem sterownik i nastepnego dnia o tym sobie
    przypomnialem. Po wlaczeniu ze strachem, a byl to sloneczny dzien, temp.
    kolektora osiagnela 140C. Miesiaca i pory dnia nie pamietam, ale mozemy
    przyjac, ze w letnie poludnie bylaby wyzsza. Kiedy pompa ruszyla kolektor
    wystygl do temp. kompletnie nie przypominajacej tej wczesniejszej, a glilkol
    nie zauwazylem zeby odparowal.

    > I dlatego ten koles puszcza wode przez drabinke w łazience -ma za mały
    > bufor w stosunku do powierzchni solarów.

    Nie bede pisal, ze ja takiego problemu nie mam. Zwroc uwage, ze
    odpowiedzialne firmy do 300 litrowego zasobnika daja trzy kolektory, wiecej
    byc moze bedzie ryzykowne.

    > nie pytaj o uzysk a o temperature stagnacji - bo to ona ma znaczenie przy
    > nieodbieraniu ciepła.

    Mowa o stagnacji bedzie wtedy kiedy nie ma odbioru ciepla, czyli z jakichs
    przyczyn pompa stoi. W praktyce to sie prawie nie zdarza. Nie jest tak, ze
    zasobnik 300 litrow da sie rozgrzac do poludnia do temp. 90C. Pozniej z
    kazda godzina moc tylko spada. To plus straty kolektora powoduje, ze ryzyko
    zagotowania jest coraz mniejsze.

    Pozdro.. TK