    Subject: Re: Odpływ w garażu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: KIKI <n...@e...il>
    Date: Sat, 17 Sep 2016 13:28:21 +0200

    On 17.09.2016 13:10, Budyń wrote:
> [...]
    tych uzimów sie nie łączy (jest to przemyslane odstępstwo od zasad). U ciebie nie ma
    fundamentowego to i odgromówkę i uziemienie rozdzielnicy łączysz do otoku.

    > tak

    Nie! Budyń nie lepiej. Lepiej wbić szpile, tyle tych szpil aż dojdzie
    się do rezystancji w miejscu gdzie będzie rozdział i pierwsza linia
    uchrony typu B (Typu 1).
    Nawet ochronę przeciw porażeniu robi się możliwie blisko chronionego
    pubktu. Nie ciągniemy PE do uziemienia za dom ale uziemiamy 50cm nad
    ziemią, tam gdzie ona wychodzi z ziemi. Nawet gdyby od licznika szedł
    kabel TN-S to i tak lokalnie uziemiamy PE możliwie blisko punktu gdzie
    jest pierwszy ochronnik i gdzie jest listwa wyrównująca potencjały.
    Jedynie przy TN-S nie łączymy N z PE, bo one są już rozdzielone.

    Żeby teraz naprawić brak uziomu fundamentowego należy wstrzymać się z
    chudziakami i wbijać szpije na 4.5-6m czyli dwa zestawy jako jedną gdyż
    zasypany fundament piaseczkiem nie jest żadnym uziemieniem. Trzeba dojść
    do warstw gruntu rodzimego, idealnie mokrej gliny.

    To trzeba teraz zrobić mierząc metoda trzyprzewodową. Trzeba mieć
    miernik. Jak się dojdzie do rezystancji poniżej tych 5 ohm to należy
    dobić jeszcze jedną szpilkę ekstra.

    Gdyby był uziom fundamentowy to by pomiary wyszły tak:
    http://www.fotosik.pl/zdjecie/afab8db101da3035

    a na szpilach może być kłopot żeby uzyskać 10 ohm.