    From: "m." <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzanie wody użytkowej
    Date: Wed, 25 Nov 2009 11:26:04 +0100

    Krzysiek pisze:
    > Nie jestem praktykiem, ale teoretyczne obliczenia zagadnienie poruszonego
    > przez Tataglia wydają mi się być dość proste.
    >
    > Ilość ciepła potrzebna dp ogrzania 1m3 wody np. od 10stC do 80stC to
    > 4190*1000*70 [J]=293MJ, gdzie 4190 to ciepło właściwe wody, 1000 to masa w
    > kg 1m3 wody, a 70 to różnica temperatur przed i po ogrzaniu.
    >
    > Z pierwszej lepszej strony wyczytałem, że wartość opałowa propanu to
    > 92MJ/m3. Dla gazu propanbutan będzie pewnie trochę wyższa. Z tego wychodzi,
    > że przy założeniu 100% sprawności pieca zużyjemy jakieś 3m3 gazu. Nie wiem
> [...]

    Co prawda wodę użytkowa ogrzewa się tylko do 60 lub mniej stopni ale to
    szczegół.

    Ale idąc tym tropem jak dojść do tego ile potrzeba gazu na ogrzanie
    (tylko)domu o zapotrzebowaniu na energię 120kWh/m2*rok przy założeniu
    120m2 powierzchni ogrzewanej.
    Jak zamienić MJ na kWh ? Korzystając z internetowej przeliczarki
    wychodzi że 93MJ to 25,8kWh czyli przy 14400 kWh zapotrzebowania na rok
    na cały dom - przy założonej sprawności 90% daje to 558m3 gazu ?
    Dobrze kombinuję ?

    --
    m.