    From: "Stolat" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Opaska wokół budunku-dylemat.
    Date: Tue, 7 Jul 2009 14:41:53 +0200

    >Chetnie bym Ci cos doradzil czy wytlumaczyl ale... Najpierw napisz o co
    >konkretnie chodzi o jaka opaske a moze podpaske. Niby tepy nie jestem ale
    >za
    >chiny nie moge zrozumiec zdania: cytuje
    <czy od samej ławy nie sypać żwiru i zabezpieczyć
    > go geowłókniną, jak zakończenie opsaki krawężnik betonowy.>
    > Napisz to po polskiemu i najwazniejsze czy masz zamiar, a moze juz masz
    > wykonany wokol law fundamentowych drenaz denny zwany opaskowym.

    Przepraszam, za takie zdania, ale ja tak mam, że jak szybko piszę to,
    zazwyczaj robię tego typu błędy :). Żona mnie trochę przerobiła
    (polonistka), no ale czasami się zapominam.

    Pisząc po ludzku.
    Mam odsłonięte ściany fundamentowe, na nich jest styropian EPS100.
    Chcę przed zimą to zasypać, kupiłem żwir 8-16 mm (żwir płukany okrągłe
    krawędzie).
    Pierwsza wersja to:
    Zasypać to piaskiem (od ławy fundamentowej) i ostanie 10 cm podsypać żwirem.
    Szerokość (p)o(d)paski to mniej więcej 50 cm. Ograniczać ma ją z jednej
    strony styropian, a z drugiej krawężnik betonowy. Co będzie za krawężnikiem
    to nie wiem jeszcze. Na razie ziemia, później może kostka granitowa
    gdzieniegdzie.
    No i w sumie chyba trza by było dać geowłokninę pod żwir.

    Druga wersja to:
    Zasypać wszystko żwirem od ławy fundamentowej aż na planowaną wysokość
    gruntu wokół budynku
    Żwir sypać do otuliny z geowłókniny.
    Na szerokość 50 cm.
    Tę opcję wymyśliłem w związku z możliwośćia wtargnięcia gryzoni pod
    styropian.
    Żwir będzie stanowić jako taką ochronę.

    W przypadku
    > braku tego drenazu obsypywanie scian fundamentowych zwirem wydaje mi sie
    > niekorzystne gdyz w czasie wiekszych ulew cala woda powierzchniowa
    > praktycznie
    > wleje Ci sie w ten zwir i wytworzy parcie poziome na sciany fundamentowe.
    > Nie
    > jest to moze grozne ale po co te sciany niepotrzebnie gimnastykowac? A co
    > tez
    > istotne, kilka razy w roku nawadniac grunt rodzimy na poziomie
    > posadowienia?

    NIe mam drenażu i nie planuje (brak piwnic). Poziom wód gruntowych to chyba
    jakieś 10 czy 15 metrów. Teren piaszczysty po tych wszytkich ulewach woda w
    kałużach stała może z godzinę, tutaj poprostu wszytko wsiąka i gdzies znika
    :).

    Mam opis geologiczny na próbce o głębokości 3m
    Rzędna terenu 134,2 m npn
    od 0 do 0,15m Gb(PdH) Gleba (piasek drobny-próchniczy), brązowa, II
    kategoria gruntu
    od 0,15m do 0,80 Piasek drobny zagliniony, beżowo-żółty, II kategoria gruntu
    od 0,80m do 1,10 Glina piaszczysta, żółta, II kategoria gruntu
    od 1,1 do 3m Piasek średni, beżowo-szary, II kategoria gruntu

    No mam nadzieję, że teraz jest bardziej zrozumiałe :P

    Pozdrawiam Michał