  • Data: 2009-01-10 20:50:14
    Temat: Re: Pali sie sadza w kominie
    Od: "robert" <r...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > mozesz podac przepis?
    > bo Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16
    > czerwca 2003 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków,innych
    > obiektów budowlanych i terenów (Dz.U.Nr 12 poz.1138 z dnia 11 lipca 2003
    > r.Rozdział 7 instalacje i urządzenia techniczne § 30. 1. mówi ze przewody
    > kominowe musza być czyszczone 4 razy do roku a raz do roku winna byc
    > przeprowadzona kontrola. przepisy te rowniez mówią ze kontrole te
    > przeprowadzaja osoby posiadające kwalifikacje mistrza kominiarskiego.
> [...]

    zacytuję stanowisko KKP:
    Spotyka się bardzo często próby dowolnego interpretowania §24
    rozporządzenia. Wielu zarządców budynków stwierdza "ja sobie sam czyszczę
    kominy wtedy kiedy chcę i nikomu nic do tego gdyż robię to zgodnie z w/w
    cytowanym §24 rozporządzenia.
    Sądzę że ten sposób argumentacji jest nie tyle pokrętny co i błędny,
    cofnijmy się do mojego podkreślenia w art. 3.2. ustawy o ochronie przeciw
    pożarowej ... w innych przepisach. Ustawodawca w ustawie Kodeks wykroczeń w
    art. 82§1 (Dz.U. nr 6 z 1995 ze wszystkimi zmianami) "Kto nieostrożnie
    obchodzi się z ogniem lub wykracza przeciwko przepisom dotyczącym
    zapobiegania i zwalczania pożarów, a w szczególności ...
    2. Utrudnia okresowe czyszczenie komina lub nie dokonuje bez zwłoki naprawy
    uszkodzeń komina i wszelkich przewodów dymowych; ....podlega karze aresztu,
    grzywny albo karze nagany."
    Oczywistym dla mnie jest, że Ustawodawca uchwalając w/w artykuł 82 nie miał
    na myśli właściciela, zarządcy budynku utrudniającemu samemu sobie
    czyszczenie komina lecz raczej właściciela zarządcę utrudniającemu okresowe
    czyszczenie kominów osobie posiadającej niezbędny sprzęt i kwalifikacje.
    Chociaż również żartobliwie możemy przyjąć, że Ustawodawca w swej mądrości i
    przenikliwości przewidział "schizofrenię" zarządców.
    koniec cytatu...
    i moje 5 groszy:
    po pierwsze primo:
    jak zapali ci się sadza w kominie, to straż pożarna dowali ci grzywnę,
    stwierdzając, ze przyczyną był zły stan techniczny komina, jak był
    czyszczony przez kominiarza i masz na to papier, to on za to odpowiada (kiki
    może iść do niego z paragonami :-)), jak czyściłeś sam, to paragony możesz
    zostawić sobie,
    po drugie primo:
    o kasie z ubezpieczenia też zapomnij, bo ubezpieczyciel będzie opierał się
    na protokołach odpowiednich służb (straży pożarnej), gdzie jak wół będzie
    stało, że przyczyną jest był zły stan techniczny komina, o który masz
    dbać... a jakże ty :-)
    po trzecie primo:
    ile zoszczędzisz na kominiarzu? jest to warte ryzyka?

    --
    pozdrawiam
    robert