    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podwojny zawor czterodrogowy lub trojdrogowy
    Date: Fri, 31 Dec 2010 17:03:17 +0100

    Uzytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisal w wiadomosci
    news:ifkt0m$oln$1@news.onet.pl...
    > Uzytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisal w wiadomosci

    > Nie chodzi o znikomy pobór mocy, lecz calkowita niezaleznosc w razie
    > zaniku zasilania.

    Ale co ci z tego jak kociol gazowy tez potrzebuje prad do grzania?

    > Nie kojarze, abym cos takiego napisal.
    > Byc moze chodzilo o calkiem inna sytuacje.
    > W moim przypadku kotlem gazowym ma byc nagrzewana czesc wody
    > znajdujaca sie pomiedzy króccem cyrkulacji, a wylotem cieplej wody.
    > Czyli nie cala objetosc.

    Dokladnie to samo.
    Poszukaj w starych postach to znajdziesz. Pisalem ze mam w zbiorniku
    nie wykorzystany krociec cyrkulacji.

    > Bo temperatura wody obiegowej kotla gazowego jest znacznie wyzsza.
    Nie ma absolutnie znaczenia czy jest znacznie wyzsza czy mnie wyzsza.
    Kociol ma 24kW wiec nie ma co sie dziwic ze znacznie wyzsza w
    porównaniu do mocy chwilowej solara 3-5kW. Kociol ma nagrzac szybko w
    20minut a solar ma na to caly dzien.

    > Ty glównie nastawiasz sie na zwiekszenie wydajnosci w okresie
    > slabego slonca, ale tak jak chcxesz to zrobic po prostu sie nie da,
    > bo temperatura stagnacji kolektora, a tym samym temperatura glikolu
    > jest zbyt mala.

    Caly czas zapominasz ze liczy sie wypadkowa temperatura w calej
    wezownicy a nie tylko obserwowana przez ciebie w górnej jej czesci.

    > Grzejac warstwowo to wezownica zawsze styka sie z mozliwie jak
    > najbardziej zimna woda w zasobniku, czyli zapewnia najwiekszy z
    > mozliwych przekaz energii z glikolu do wody.

    Juz ci wspomnialem ze nie zalezy mi na rozkladzie warstwowym, moze byc
    mix jogurtowy. Wazne jest ze mam wyzsza sprawnosc oddawania ciepla z
    wezownicy gdyz zostala powiekszona niemal dwukrotnie.

    > Wbrew temu co myslisz, konstrukcja takiego zasobnika jest bardzo
    > dobrze przemyslana i nakierowana na jak najwiekszy uzysk, który jest
    > kompromisem pomiedzy wydajnoscia, a ograniczeniem konstrukcyjnym.
    > Nie bez powodu wlasnie wezownice solarów znajduja sie mozliwie jak
    > najnizej w zasobniku.

    Wcale ze nie. W konstrukcji kierowano sie nie tylko wydajnoscia ale
    takze koniecznie warstwowym rozkladem temperatur po to aby miec w
    miare szybko w górnej czesci zbiornika uzyteczne wyzsze temperatury
    wody tak aby nie trzeba bylo jej juz niczym dogrzewac. Oczywiscie
    jesli sie tylko da bo w zimie czy okresie przejsciowym tez trzeba
    dogrzewac kotlem ale nie w calej objetosci 300l a tylko w jego górnej
    czesci. Zauwaz jeszcze ze nawet górna wezownica nie sie ga samej góry
    zbiornika. U mnie wezownica nagrzewa 1/3 górnej objetosci ale od
    najwyzszego zwoja do konca zbiornika jeszcze brakuje tyle ile niemal
    wynosi jej wysokosc.
    Mnie w ukladzie jako wstepny podgrzew wody na posiadaniu tych
    temperatur warstwowych wcale nie zalezy a tylko na zgromadzeniu
    maksymalnej energii w zbiorniku. Zwiekszenie powierzchni wezownicy
    poprawia sprawnosc wymiany a wypadkowe temperatury sa niemal
    identyczne. Obserwuj to co jest na powrocie wezownicy a nie w górnej
    jej czesci to sie przekonasz. Stwierdzis ze temperatura na powrocie
    bedzie nizsza niz z krótsza wezownica która nie zdazy oddac tej samej
    ilosci energii co wezownica dluga.

    Marek