    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Przewymiarowane solary + basen
    Date: Sat, 26 Apr 2014 19:55:13 +0200

    On 2014-04-26 17:34, ToMasz wrote:
    > Oczywiście, nawet "home made" solary, będą miały większą skuteczność,
    > ale... czy będziesz ich miał 31 metrów kwadratowych?

    Mam tak:

    a) basen 3m średnicy, około 0.6m-0.8m wysokości wody
    b) 75m czarnej rurki "systemowej" zakupionej w LM rozrzuconej byle jak w
    trawie - bo czarna i najtańsza
    c) pompkę jachotwą (do zęzy) 12V zasilaną z akku - największy rozmiar
    jak znalazłem

    W dzień basen przykryty jest ciemną pokrywą ochronną. Dodatkowo całe
    południe pompowana jest woda przez ten solar.

    Efekt jest taki że 2 lata wczesniej musiałem czasowo wyłaczać bo woda w
    basenie byla za gorąca. Strumień jaki leci z tego solara to mniej więcej
    tyle ile leci z 2l plastikowej odwróconej butelki i niestety im dłuższy
    solar tym gorzej, pompa nie wydala. Wpinanie rurak równolegle daje
    oczywście wiekszy strumień i niższą temperaturę.

    W zeszlym roku skręciłem ciasne pętle (ślimaki) z tej rurki i zbiłem z
    desek proste lustra (z folii którą lepimy za kaloryferami). Lustra co
    prawda trzeba kilka razy dziennie przestawiać, ale to żaden problem.

    Woda z solara płynie na tyle gorąca że można się poparzyć. Basen
    cieplutki w ciągu 2-3 godzin.

    W tym roku zamierzam ze styropianu i płótna zrobić opaskę i pokrywę na
    noc bo może uda się choć trochę ciepła uratować.