    From: Andrzej <c...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Date: Sun, 31 Jan 2010 14:27:04 -0800 (PST)

    > Mogą być, ale niestety nie znam rozkładu Twojego domu i dlatego trudno mi
    > jest cokolwiek konkretnie powiedzieć.
    > Jednak weź jeszcze pod uwagę łatwość i sposób wykonania. AluPex z reguły
    > kładzie sie po podłodze po najkrótszych możliwych trasach, tak więc ilości
    > rur mogą być znacznie mniejsze niż zakładasz.
    Raczej się nie pomyliłem w obliczaniu ilości rur, przynajmniej nie na
    tyle żeby to stanowoło znaczy koszt.

    Tu największy koszt to
> [...]
    > podobnie jak układ rozgałęźny z miedzi prowadząc główny pion z miedzi, czyli
    > materiału, który w razie zagotowania wody przyjmie na siebie główne
    > uderzenie temperatury, a następnie od tego pionu odchodzi się rurkami AluPex
    > do grzejników. Miedziany pion za razem pełni rolę rozdzielacza.
    > Trzeba też pamiętać o zasadzie:
    > Po ścianach i w ścianach prowadzimy twardą, lutowaną midź oraz AluPex jeżeli
    > robimy metodą rozgałęźną.
    > Po podłodze prowadzimy AluPex unikając złączy w posadzce "jak ognia" oraz
    > miedź miękką bez złączek i lutowania w posadzce.
    Mam jeszcze jedno pytanie, w jaki sposób można jeszcze zabezpieczyć
    ruruy alupex?
    Bo mogę zrobić pion miedziany który odbierze ciepło w razie awarii.
    Czy wystarczy standarowa instalacja wyposażona w otwarte naczynie
    wzbiorcze, zawór czterodrożny? Czy w praktyce stosuje się jakieś
    dodatkowe zabezpieczenia?
    W jednym sklepie sprzedawca powiedział mi że są zawory termostatyczne,
    które odcinają przepływ po osiągnięciu określonej temperatury i zbyt
    gorąca woda nigdy nie popłynie na rury pex. Tylko nie wiem czy to jest
    dobry pomysł, bo wtedy nie będzie odbioru temperatury przez
    odbiorniki, nie wiem czy wogole cześć grzejników działałaby
    grawitacyjnie.
    Czy w takiej sytuacji wysoka temperatura nie uszkodzi pieca, chociaż w
    układzie byłby jeszcze zbiornik na ciepłą wodę który odebrał by częsć
    energii.