    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Date: Mon, 1 Feb 2010 00:21:19 +0100

    Użytkownik "Andrzej" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:51c087b6-9101-4de6-9e18-

    > Mam jeszcze jedno pytanie, w jaki sposób można jeszcze zabezpieczyć
    > ruruy alupex?

    Po pierwsze dobrze zaprojektować i wykonać instalację.
    Po drugie zabezpieczyć czujniki przed przypadkowym wyciągnieciem.
    Po trzecie wybrać kocioł z porządnym sterownikiem np. Compit 501 - te
    sterowniki kotłów posiadają zabezpieczenie przed przegrzaniem kotła
    polegające na tym, że w razie dochodzenia kotła do niebezpiecznej
    temperatury podczas grzania CWU w okresie letnim zostanie uruchomiona
    instalacja CO i do niej nastąpi zrzut nadmiaru ciepła. Przegrzania kotła z
    podajnikiem grzejącego CO jest naprawdę rzadkością. Jedyne poażne
    niebezpieczeństwo przegrzania występuje tylko podczas grzania samego CWU,
    ale Compit ma bardzo dobrze rozwiązane zabezpieczenie.
    Po trzecie nie słuchać "sprzedawców z jednego sklepu", bo opowiadają
    pierdoły :)
    Po czwarte można zastosować dodatkowy zawór bezpieczeństwa schładzający
    kocioł lub instalację.
    Po piąte wybrać kocioł bez dodatkowego rusztu.
    Po szóste dać zarobić serwisantowi aby dokładnie sprawdził całość instalacji
    oraz prawidłowość podłączenia kotła, a następnie udzielił wskazówek
    użytkowych.

    > Bo mogę zrobić pion miedziany który odbierze ciepło w razie awarii.
    > Czy wystarczy standarowa instalacja wyposażona w otwarte naczynie
    > wzbiorcze, zawór czterodrożny?

    Zrób pion miedziany w układzie otwartym lub w układzie zamkniętym.
    W przypadku układu zamkniętego obowiązkowo muszą być zainstalowane:
    1. Ciśnieniowy zawór bezpieczeństwa 2,5 bar
    2. Zawór schładzający + wymiennik ciepła lub bufor z wężownicą, albo też z
    wężownicą zamontowaną wewnątrz kotła, przez którą będzie przepuszczana zimna
    woda z wodociągów, otwierana zaworem schładzającym w celu schłodzenia. Układ
    ten też może być zrobiony w ten sposób, że z kotła zasilamy CWU
    grawitacyjnie, a zawór schładzający zrzuca wodę z tego zasobnika. Przy czym
    zasobnik ten musi mieć odpowiednio dużą moc wymiany ciepła - dla różnicy
    temperatur rzędu 70 stC (maksymalna temperatura wody w kotle - temperatura
    wody z sieci) musi zapewnić odbiór całej mocy kotła. Zatem musi to być
    zasobnik z dość dużą wężownicą lub płaszczem wodnym.

    > Czy w praktyce stosuje się jakieś dodatkowe zabezpieczenia?

    Zawory bezpieczeństwa ciśnieniowe przy instalacji zamkniętej, a przy
    otwartej nie zaszkodzi, schładzacze bezpośredniego działania (to takie,
    które nie potrzebują prądu).

    > W jednym sklepie sprzedawca powiedział mi że są zawory termostatyczne,
    > które odcinają przepływ po osiągnięciu określonej temperatury i zbyt
    > gorąca woda nigdy nie popłynie na rury pex.

    Najgorszy z możliwych pomysłów.
    Czasami bywa tak, że temperatura wody dojdzie do wysokiej wartości, ale
    jeszcze parę stopni brakuje, żeby woda zaczęła się gotować. W tym momencie
    taki zawór odetnie gwałtownie obieg CO. Nie ma siły, kocioł musi się
    zagotować i wywali całą wodę z pozostałego układu doprowadzając do spalenia
    kotła.
    Kotły retortowe posiadają szereg zabezpieczeń, które dość skutecznie
    zabezpieczają przed zagotowaniem w nich wody. Po pierwsze sama konstrukcja
    paleniska (zbyt mała ilość żaru) uniemożliwia w sposób przypadkowy
    wygenerowania zbyt dużej mocy. Po drugie kocioł nie dostaje lewego
    powietrza, bo jest szczelnie zamykany, a powietrze dostarcza wentylator,
    który podaje to powietrze tylko wtedy, kiedy jest napędzany. Zatem w razie
    zaniku napięcia zasilającego kocioł gaśnie. Po trzecie proces palenia
    prowadzony jest przez sterownik, który utrzymuje w kotle zadaną temperaturę.
    Po czwarte sterownik dodatkowo zabezpieczony jest czujnikiem bezpieczeństwa,
    który odcina zasianie wentylatora i podajnika w razie zagotowania kotła. Po
    piąte dodatkowy czujnik zabezpiecza podajnik oraz zasobnik z węglem przed
    cofnięciem się ognia do zasobnika. Po szóste w niektórych sterownikach
    uruchamiana jest instalacja CO w przypadku możliwości zagotowania wody w
    kotle podczas nieiwlkiego odbioru energii. Po siódme można stosować
    dodatkowe, zewnętrzne zabezpieczenia w postaci zaworów schładzających
    kocioł.

    > Czy w takiej sytuacji wysoka temperatura nie uszkodzi pieca, chociaż w
    > układzie byłby jeszcze zbiornik na ciepłą wodę który odebrał by częsć
    > energii.

    W swojej praktyce zdarzyło mi się tylko jeden jedyny raz widzieć spalony
    kocioł na skutek zagotowania w nim wody. To zagotowanie było spowodowane
    nieumyślnym wyjęciem czujników z kotła tj. czujnika mierzącego temperaturę
    oraz czujnika zabezpieczającego. Czujniki te po prostu leżały sobie na
    obudowie kotła. Cała woda została wygotowana, a ogień z paleniska spowodował
    wypalenie się lakieru, którym była pomalowana obudowa oraz popalenie
    przewodów czujników, które doprowadziły do uszkodzenia sterownika. Kiedy
    uległ uszkodzeniu sterownik, kocioł przestał grzać bo wyłączył się
    wentylator. Na szczęście samemu kotłowi nic się nie stało, a sterownik udało
    mi się naprawić.