    From: "Jackare" <1...@t...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pytanie do hydraulików amatorów
    Date: Mon, 12 Mar 2012 03:28:50 +0100

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    news:4f59e256$0$1258$65785112@news.neostrada.pl...

    > Słyszałem ze gwinty stożkowe są szczelne, nie trzeba stosować dodatkowego
    > uszczelnienia, więc dlaczego się ich w rurach wodnych nie stosuje?
    > Czy na rurze przed za gwintowaniem trzeba wyciąć stożek?
    > Możesz podać linka do takiej gwintownicy stożkowej?

    Stosuje się. Na rurach są w zasadzie tylko gwinty stożkowe. Nie są niestety
    szczelnie wbrew temu co mówi teoria. Przyczyn jest i może być kilka:
    - gwinty stożkowe są tylko na rurach (gwinty zewnętrzne), kształtki(gwinty
    wewnętrzne)
    mają gwinty równoległe - stal do wyrobu zapewnia dobrą jakość obróbki tylko
    przy obróce maszynowej, gwinty cięte ręcznie mają często ukruszone lub
    nieciągłe zwoje
    - złączki mosiężne lub ze stali szlachetnych mają często gwinty równoległe
    więc i tak je należy uszczelnić (śrubunki, nyple, zawory, złączki gwintowane
    do lutowania na rurach miedzianych itp)
    - dzięki stosowaniu uszczelnień połączenia można jeszcze potem rozkręcić,
    bez nich korozja "scaliłaby" elementy, zwłaszcza gdyby były z tego samego
    materiału
    - lepiej uszczelniać bez roztrząsania niż złożyć coś dużego a potem
    rozbierać bo na 30 gwintów 9 cieknie