    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperator a wilgotność powietrza
    Date: Tue, 21 Jan 2014 14:50:41 +0100

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:4aafb20b-4421-44bd-afeb-97eb343a6484@go
    oglegroups.com...

    > Pytanie za 100 punktów, ile mniej więcej wynosi wymiana powietrza w domach
    > z wentylacją grawitacyjną.

    To zależy kto płaci za badania :-)

    W starym budownictwie przy nieszczelnych oknach (do takich była wymyślona
    wentylacja grawitacyjna) wymiana jest znacznie większa niż potrzeba i stąd
    duże straty ciepła przez wentylację. Natomiast po wymianie okien na szczelne
    wymiana jest zbyt mała i stąd grzyb i złe samopoczucie, ale za to jest
    oszczędniej.

    Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że przy wentylacji grawitacyjnej niektóre
    pomieszczenia lub fragmenty pomieszczeń nie są w ogóle wentylowane, a w
    innych sprawność wentylacji zależy od kierunku wiatru.

    Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na Twoje pytanie. Nawet pomiary nie są
    proste bo nie wystarczy zamontować przepływomierz na kominku wentylacyjnym,
    bo wentylacja grawitacyjna jest niekontrolowana (zależy od siły i kierunku
    wiatru) i pewnych sytuacjach może się okazać, że przez nawiewniki w oknach
    powietrze w jednym pokoju napływa a w innym ucieka zwiększając wentylację a
    nie zwiększając przepływu przez komin.

    Osobiście ani na studiach ani na żadnych szkoleniach nie spotkałem się z tym
    by ktoś przeprowadził takie rzetelne pomiary i opublikował wynik (ale też
    jakoś szczególnie nie szukałem).

    Pozdrawiam
    Ergie