    From: Maciek <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sciana kamienna-ubijana w szalunku
    Date: Tue, 12 Jun 2012 10:42:19 +0200

    Dnia Tue, 12 Jun 2012 10:18:20 +0200, anhin napisał(a):

    > to zależy. Glina z cementem jest wyjątkowo trwała i odporna na wilgoć,
    > na poziomie kwasoodpornego betonu -takie badania były robione w ITB pod
    > koniec lat 50-tych zeszłego wieku (nie wiem czy są jeszcze gdzieś
    > dostępne). Natomiast sauna kojarzy mi się raczej z drewnem -zwłaszcza
    > lekkim, jakaś topola czy lipa, ew. świerk (chodzi o porowatość)... w
    > takim zastosowaniu przy zachowaniu możliwości wysychania powinno być
    > bardzo trwałe i chyba milsze niż jakiś cement czy kamień.

    Czy ja wiem? Kamienne sauny z piecem sa calkiem fajne. Wykonczenie (podloga
    i lawki) i tak jest z drewna (swierk, modrzew). Sciana sauny nie ma
    przepuszczac pary - wentylacja odbywa sie odpowiednimi otworami.

    Natomiast budowanie calosci z drewna to powazne koszty, chyba, zeby stawiac
    szkielet i obijac listwami. Ale wtedy trzeba ten szkielet czyms wypelnic. A
    welny mineralnej wolalbym uniknac. Dlatego myslalem tez ewentualnie o
    jakiejs scianie na wzor ryglowej... Z drugiej strony, sciana z prostych
    okorowanych bali jest latwiejsza do zbudowania.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio